Összehasonlító teszt: BMW X3 xDrive 35d és Porsche Macan S Diesel

A Porsche vagy a BMW jobb?

Szerző: Marcus Peters levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2016.02.15. 12.15

Ha úgy vesszük, a Porsche Macan és a BMW X3 sem SUV, valami mindkettőből hiányzik. De amiben az egyik gyengébb, azt a másik remekül tudja.

Akárhogy is bűvészkednek a szavakkal az autógyártók marketingrészlegein, a szó szoros értelmében vett SUV (Sport Utility Vehicle) nem nagyon létezik: a sportosság valahogy mindig hiányzik a végeredményből. Kivételek persze akadnak, ilyen például Porsche Macan is, amelynek a 258 lóerős dízelmotorral sincs a világon semmi szégyellnivalója.

Röviden

BMW X3 xDrive 35d: 313 LE, 0-100 km/h 5,4 s, 15 870 000 Ft-tól Porsche Macan S Diesel: 258 LE, 0-100 km/h 6,1 s, 18 540 000 Ft-tól (euróból számolva)

A nála valamivel olcsóbb BMW X3 35d sokkal inkább a praktikumra és a mindennapi használhatóságra van kihegyezve, de azért sportosságért sem kell a szomszédba mennie. Ezért a területért a bivalyerős, 313 lóerős duplaturbós dízelmotor a felelős.

Miről is szól ez a teszt?

Ebben az összehasonlításban természetesen nem szólhat minden a menetdinamikai értékekről, mert kevés olyan bolond rohangál a földön, aki azért vesz Macant vagy X3-ast, hogy aztán rendszeresen versenypályára járjon vele bohóckodni. Az autók általános karakteréről azonban sokat elárul, hogyan teljesítenek a bóják és oszlopok között.

Elsőként gyors kikerülésben bizonyíthatott a két szabadidő-autó, vagyis annak a gyakran előforduló jelenetnek a szimulálásában, amikor valaki kellő körültekintés nélkül vált sávot autópályán, irányváltásra kényszerítve a már féktávon belül haladó sofőrt. Ebben a versenyszámban igazi bajnok a Macan, amely 133,8 km/h-s tempóval is teljesítette a feladatot – ez akkora sebesség, amelynél joggal kapkod a majrévas után az anyósülésen utazó. A Porschét segítik az opcionális 20 colos kerekei is, amelyek a visszakormányzásnál – a rajtuk lévő abroncsokkal együtt – jelentős tapadást biztosítanak, és a szintén feláras “Servolenkung Plus” sem jön rosszul: pontosan és azonnal továbbítja a legkisebb kormánymozdulatot is a kerekek felé.

Sportos vs. kényelmes

A magasabb építésű, így a súlypontja és a vékonyabb abroncsai miatt is hátrányban lévő X3-as jóval lassabbnak bizonyult az oszlopok között (128,6 km/h), cserébe viszont sokkal könnyebben vezethető. Az autó hangolása nem olyan sportos, mint a Macané, így nem is reagál olyan élesen a kormánymozdulatokra, mint riválisa. Csupán határhelyzetben érezni, hogy kitör az autó hátulja.

Jóval rövidebb fékútjával is jelzi a Porsche, hogy minden szempontból a sportosság volt a fókuszban a hangolása során. A BMW-nél pedig a használhatóság? Ha a felnyitjuk a csomagtartókat, ilyen kép kezd kirajzolódni: az X3-asnál jókora lyuk tárul fel, a mérnököknek ráadásul a küszöböt is sikerült alacsonyan tartaniuk, megkönnyítve a bőröndök berakodását. A csomagtartó alaphelyzetben 550 literes, de egészen 1600-ig bővíthető, és akár 76 centiméter magas tárgyak is kényelmesen szállíthatók.
Abból, hogy a Macan majdnem öt és fél centivel rövidebb a BMW-nél, logikusan következik, hogy a csomagtartóval kapcsolatban kötni kellett néhány kompromisszumot. Amellett, hogy kisebb a rekesz, a rakodóperem is meglehetősen magasra, a talajtól 75 centiméterre (BMW: 68 cm) került, jól meg kell mozgatni a csomagokat a pakoláshoz. 64 centiméternél semmi sem lehet magasabb, különben nem fér be.

Kidolgozásban jobb a BMW

A Porsche valójában nem is csomagok, legfeljebb utasok szállítására való, de arra is főleg abban az esetben, ha emberből legfeljebb kettő ül odabent. A hátsó pad előnyére szól, hogy igényesen kárpitozták, de a nagyobb termetűek számára már rövid idő után túl szűknek érződik a hely. Elöl bezzeg mehet a dőzsölés az opcionális sportülésekben: mély az üléspozíció, a sofőr szinte úgy érzi, hogy köré építették az egész autót. A kabin a kapocs ember és gép között, a Macan ebből a szempontból igazi Porsche, hibátlanul adja vissza a hagyományos márkaérzést az SUV kategóriában is.

Amire viszont a Porsche nem lehet igazán büszke, az a kidolgozási minőség. Rosszabb utakon meg-megnyikkan a kárpit, hallani zavaró zörejeket, és még a belső tükör megmarkolása is kellemetlen érzés: itt-ott bizony sorjás maradt a műanyag. Igényesebben kidolgozott, de nem teljesen hibátlan a BMW sem, amelyben elsősorban a tetőkárpit és az A oszlopok környékéről hallani prémiumautóba nem igazán illő zajokat. A bajor motorépítés legszebb napjait idézi ellenben az X3-as motorja, amely 313 lóerős teljesítményével messze a Porsche előtt jár. A duplaturbós, soros hathengeres motor a maga 630 Nm-es csúcsnyomatékával olyan könnyedén mozgatja az X3-ast, mintha nem is két tonnával, hanem legfeljebb néhány mázsával kellene megbirkóznia.

Az egyik itt, a másik ott nyerő

Ebben a versenyszámban a gyengébb, mégis drágább Macan a BMW nyomába sem ér. Bár nem lomha, a motorján érződik némi kelletlenség a BMW-hez képest, a két autó gyorsulásban nem is ellenfele egymásnak. A Porsche ideje az országúton jön el: precízebb, közvetlenebb kormányzásának, jobb úttartásának és a hátsó tengely felé sokkal inkább eltolt összkerékhajtási rendszerének köszönhetően a kanyarokban minden,az egyenesben összeszedett hátrányát ledolgozza, amelyben persze a feláras (sőt, kifejezetten drága) légrugózásnak és intelligens nyomatékelosztó rendszernek is komoly szerepe van.

Ha a két autó közül bármelyik is kiérdemli a kategória nevében szereplő sportos jelzőt, az egyértelműen a Macan, menettulajdonságai alapján meggyőző előnnyel zárt az X3-as előtt. Noha sportosabb, meglepő módon a Porsche rugózása is jobb, a karosszéria sokkal kevesebbet mozog, mint a BMW esetében. Jobb üléseinek köszönhetően a Porsche egy hajszállal a komfort kategóriában is az X3-as előtt végzett, annak ellenére, hogy az online szolgáltatásai hiányosak. Ezen a területen a BMW sokkal többet kínál, de ez így van az asszisztensrendszerekkel kapcsolatban is.

Nincs is igazi győztes és vesztes

A két autóban közös, hogy opciós felszerelésekkel jócskán rá lehet licitálni az alapárra, mindkét modellnél csak a legszükségesebb tételeket tartalmazza az alapfelszerelés. Különösen a Porschénél lehet több millió forintnyi, a menetteljesítményekben komoly előnyt jelentő extrát beikszelni az árlistán, alaposan kitömve pedig a Macan már jóval drágább az X3-asnál. Ugyan ez komoly hátrányt jelentett a Porsche számára a végelszámolásnál, a többi kategóriában sikerült olyan komoly előnyt összeszednie, hogy ez ne befolyásolja a végeredményt.

Noha a végső pontszám alapján van egy nyertes és egy második helyezett ebben a versenyben, valójában nincs igazi vesztes. A Macan és az X3-as két teljesen különböző karakter, de egyik sem igazi SUV: a Porsche inkább Sport, míg a BMW Utility Vehicle, az egyikből az U, a másikból az S hiányzik. Ez így majdnem holtverseny.

A mi véleményünk

1. Porsche Mindennél jobban vágyik egy SUV-re, de közben a vezetési élmény is számít? Akkor a Porsche a tökéletes választás. Hátrányok? Szűkebb csomagtartó, kevesebb hely és magasabb ár. Ha ez számít.

2. BMW A magas építésű és kevésbé agilis X3-as a mindennapokban sokkal jobban helytáll. Nagy és jól kihasználható csomagteret kínál, és még valami nagyon fontosat: egy izmos duplaturbós dízelmotort.

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.