A hetvenes évek menő verdái

Összehasonlító teszt: Volkswagen Scirocco, Ford Capri

Szerző: Micheal Harnischfeger levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2016.01.04. 16.20

Manapság valamiért már nem menő a műfaj, a hetvenes években bezzeg mindenki kompakt sportkupét gyártott. És milyen jól tették!

Ilyen és ehhez hasonló cikkeket olvashatsz a havonta megjelenő Autó Magazinban. Keresd az újságárusoknál vagy fizess elő rá, itt jobbra —->

Az időzítés nagyjából annyira volt jó, mint a Monty-Python-jelenetekben szokott – vagyis nagyjából semennyire. A Volkswagen-kereskedők éppen akkoriban kezdték beállítani az első Sciroccókat a szalonokba, amikor az arab-izraeli (jóm-kippúri) háború miatt a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) kénytelen volt visszafogni a termelést, és ezzel háromról öt dollárra nyomta fel egy hordó nyersolaj árát. Az új Ford Capri II is pont ez idő tájt került piacra.

Rosszkor, rossz helyen – van ilyen

1974-ben, az olajválság első évében járunk, amikor a kőolaj hordónkénti ára egészen 12 dollárig ugrott fel, és emiatt Németországban például vasárnapi közlekedési tilalmat és szigorú sebességhatárokat vezettek be. Autópályán 100, országúton 80 km/h volt a megengedett legnagyobb sebesség, vagyis a körülmények nem voltak éppen ideálisak a sportkupék elterjedéséhez. Mindezeket figyelembe véve a VW Scirocco, a Ford Capri II és az 1975 őszén startolt Opel Manta B szerencsétlen pillanatban jelentek meg, de a válságot senki nem láthatta előre. A három sportkupé szerencsére így is megtalálta a maga közönségét, és sokak fiatalkorát tették emlékezetessé.

Noha a hetvenes évekkel kapcsolatban órákig lehetne nosztalgiázni, a fotózásra érkezett, csodálatos állapotban megőrzött autók tulajdonosaival mégis arról beszélgetünk, hogy vajon hol vannak az utódok. Mert tényleg, hol vannak? Oké, a Volkswagen az eredeti, negyven évvel ezelőtti koncepcióhoz (sportosabb Golf) hasonlóan újra árul a Sciroccót (olyat, amilyet), az Opelnél azonban csak egy kétajtós Astrát találunk a kínálatban, a Fordnak pedig még csak kupészerű modellje sincs.

Giugiaro is segített

A Golfhoz hasonlóan a Scirocco tervezéséhez is igénybe vette egy nagyágyú segítségét a Volkswagen, így a kupé is részben Giorgetto Giugiaro munkája. Noha a formaterv azonnal nagy sikert aratott a márka rajongói körében, a vásárlóknak eleinte gyengécske alapmodellekkel kellett beérniük. Az Osnabrückben, a Karmann-nál épített kupé értékesítése szerény 50, 70 és 85 lóerős változatokkal kezdődött, a tesztelt 110 lóerős modell értékesítése GTI és GLI jelöléssel csak 1976-ban indult.

Kolibrizöld néven volt kapható az 1980 májusában forgalomba helyezett Scirocco GLI sötét árnyalatú fényezése, a külsőhöz hasonlóan kolibrizöld színűek a finom kárpitok is az utastérben. A sötétített üvegek mellett többek között ez különböztette meg a luxusjellegű csúcsmodellt a hétköznapi változatoktól. A műszerfal – amelynek mély barlangjainak alján kerek műszerek lapulnak – kemény műanyagból készült, és általában zörög is attól a pillanattól kezdve, hogy a motor beáll a nyers alapjáratra.

Hú, de jól megy!

De nem a jelenlegi tulajdonosánál 2012 óta lévő GLI-ben: itt ez a jelenség ismeretlen, mert digitális alapjárat-vezérlővel készült, amelyet csak 1980-tól építettek be a Sciroccókba. A Bosch K-Jetronic mechanikus benzinbefecskendező is tökéletesen működik, még melegindítási problémák sem fordulnak elő, ami elég gyakori az egyszerűbb alapváltozatoknál. A kis 1,6 literes motor gyorsan éled, élénken reagál a gázadásra, és kifejezetten jól bírja a pörgetést. A 110 lóerős csúcsteljesítményét 6100-as, a 140 Nm-es csúcsnyomatékot 5000-es fordulatszámnál adja le a motor.

A lendületes haladáshoz jó partner a rövid áttételezésű, ötfokozatú sportváltó, amely csak a késői, 1979 augusztusától készült modellekben jelent meg. Nem mondhatni, hogy kivételesen pontosan lenne megvezetve a kar, de a fokozatok puhán, ellenállás nélkül csusszannak a helyükre. Az alacsony tömeg szintén jó hatással van a menetteljesítményekre, a csinos kupé alig 800 kilót nyom, és ez a könnyedség minden egyes kanyarban pontosan érezhető a precíz, azonnal reagáló fogasléces kormányműnek köszönhetően.

Szervorásegítés? Felesleges: 5 km/h-s sebesség fölött minimális erőkifejtésre van csupán szükség. A modern keresztmotoros, elsőkerék-hajtású konstrukció ellenére a Scirocco utasterében nincs túl sok hely, a kecses kupé valójában egy intim 2+2 üléses kuckó. Az első és hátsó ülések úgy össze vannak passzírozva, hogy a hátsó öveket akár elöl is könnyedén be lehetne csatolni. De nem kell hátra ülni.

Mindent bele

A Sciroccóhoz hasonlóan a hármas tesztünkön szereplő Capri II is különleges modell, ritkán látni ennyire jól felszerelt változatot. “Egyszer élünk, ne spóroljunk semmivel” – valami ilyesmire gondolhatott az első tulajdonos, amikor leadta a rendelést az autóra, és valóban majdnem teljes az 1977 májusában forgalomba helyezett kupé ellátmánya. Még az akkoriban komoly feláért kínált háromfokozatú automata váltó, és persze a legerősebb motor, a háromliteres Essex-V6-os sem hiányzik belőle.

Jelenlegi tulajdonosa szerint ez a motor kissé szeszélyes ugyan, de egy kis odafigyeléssel, a tartós magas fordulatszámú használatot mellőzve problémamentesen lehet vele együtt élni a mindennapokban. Ideális utazótempója 130 km/h körül van. A krómosan csillogó váltókar kissé unottan kattan D állásba, majd gázadásra enyhén megemelkedik a motorháztető, és halk bugyborékolás kíséretében lódul meg a Capri. A Sciroccóval összehasonlítva jóval kevésbé tűnik könnyednek, ami nem is csoda, hiszen majdnem 400 kilóval nehezebb.

Kicsit lomha, de praktikus

Ezzel együtt nem lustán és komótosan, inkább fölényes, úri eleganciával mozog, még a szervokormány hangolása is ilyen: olyan könnyű tekerni, hogy az esetek nagy részében egyetlen ujj is elég hozzá. Az ülések hatalmasak és puhán süppedősek, az sem lenne túlzás, ha egy nappaliba lennének beállítva fotelként. Tény és való, a Capri a versenypályákon annak idején a sportosabb oldalát is megmutatta, ma azonban az alacsony üléspozíció ellenére is inkább lassításra ösztönöz, ellentétben a még mindig izgatóan sportos Sciroccóval.

Cserébe a Capri praktikumával is lenyűgöz, a hátsó üléstámlák már osztottan is dönthetők, illetve szükség esetén az első ülések is vízszintesbe dönthetők. “Ketten kényelmesen elalszanak odabent, ha a csomagokat a hátsó üléspad előtti lábtérbe pakolják” – meséli a tulajdonos, ráadásul saját tapasztalatból. 1977 és 1984 között volt már egy kettes Caprija, amelyben gyakran éjszakázott első feleségével jugoszláviai kirándulásaikon.

Ezt az autót, amelynek aranyszínű fényezése legalább annyira feltűnő, mint narancsszínű utastere, 2004-ben vásárolta. Nem akármilyen fogás volt, mert ez a kombináció mindössze ötszáz példányban készült, és ebből négyszáz az angol piacnak jutott. Nem véletlen, hogy gazdája nagy gondot fordít a ritka Capri szervizelésére, amelyhez egyes alkatrészeket kizárólag klubokon és specialistákon, esetleg kéz alatt lehet beszerezni. A különleges belső tér elemeit pedig még onnan sem, ezek az alkatrészek többé-kevésbé pótolhatatlanok.

Diszkrét luxus

Az 1977-es, zafírkék Manta 1900 S tulajdonosa bezzeg jóval könnyebben megoldja az alkatrész-utánpótlást, mint egy szimpla magánszemély, az autó ugyanis az Opel Classic gazdag gyűjteményét gazdagítja. Műanyagtető, krómozott kerékjáratok, puha velúrkárpit: a csúcsfelszereltségű kupé diszkrét luxust sugároz magából, és egy olyan vevő ízlését tükrözi, aki a Manta B sportos oldalát próbálta kidomborítani a választásával.

Mindössze 90 lóerőt ad le a karburátos blokk, amely a korszak összes Opel-motorjához hasonlóan hihetetlenül kellemes, végtelen megbízhatóságot sugárzó alapjárati mormogással tölti meg az utasteret. Krómozott keretek, fautánzatú betétek, könnyen leolvasható műszerek és kényelmes ülések teszik teljessé a jó hangulatot a Manta belsejében. A kupé szoros rokonságban áll az Asconával, a motorok, váltók és a futómű-alkatrészek egy része is közös, ami jelzi, hogy az Opelnél a gazdaságosságot maximálisan szem előtt tartva tervezték meg az autót.

Három különböző karakter

A Manta A-val ellentétben a második generációnál már az aerodinamikára is odafigyeltek, többek között a hűtőnyílások vékonyabbra szabásával. A vékony tetőoszlopok világossá és otthonossá teszik az utasteret, nem mellesleg a kilátást is alaposan megkönnyítik. A csomagtartó a maga sok nyers lemezfelületével nagy, a praktikus csomagtérfedelet csak 1978-ban, a CC érkezésével vezették be. A Manta néhány formai megoldása a néhány évvel később bemutatott Monzáról is visszaköszönt.

Gázadásra visszafogott lendülettel mozdítja meg a négyhengeres motor a kasztnit, a hosszú váltókar meglepően pontosan mozog, a négy előremeneti fokozat magától értetődő könnyedséggel kapcsolható. A Rüsselsheim körül kanyargó országutakon az Opel a Sciroccónál kevésbé mozgékonynak tűnik, de nem is olyan tohonya, mint a Capri: jól irányítható, de nincs annyira kihegyezve, mint a Volkswagen.

Negyven évvel ezelőtt a kupérajongók nemcsak márkák, hanem különböző karakterek közül is válaszhattak. Vajon miért nincs ez ma is így? Talán, mert túl sokan akarnak szabadidőautókban pöffeszkedni – érthetetlen módon.

Copyright- 2015  MPS

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

F1: Hamilton dobta az edzőjét

Lewis Hamilton a 2017-es idényre megvált trénerétől, mostantól a saját elképzelései szerint edz, de motiváltabb, mint bármikor.

Fontos változás jön a rendszámoknál

Áprilistól nyílik lehetőség a közúti forgalomban a szürke rendszám­tábla kitételére azokra a gépjárművekre, amelyekre biciklitartó van felszerelve.

Brutális C-kupéval erősít a Mercedes

Az AMG C63 R egy közútra száműzött pályaversenyautó lesz, ami már úgy is hátborzongató, hogy semmit nem tudunk róla.

Figyelj, ezzel a civil autóval vadásznak a rendőrök

Már Keszthelyen és Nagykanizsán is segíti a rendőrség munkáját a két fedélzeti kamerája miatt speciális feladatokra is alkalmas felderítőautó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.