Német használt autó: betli vagy nagy fogás?

V8, 250 ezerért: Mercedes-Benz W126 380 SE

Szerző: Alf Cremers - Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.23. 06.00

8 henger 800 euróért: ha Németországban élnénk, fél életünket murvás autókereskedésekben töltenénk, ilyen fogások reményében.

Valljuk be őszintén: a kényszeres vásárlás szele nemcsak a nőket legyinti meg. Csak az a különbség, hogy agyzsibbasztó butikok és bútorüzletek helyett a férfiak egy része a sokadik soha fel nem bontott borra ruház be vagy használt autókról ábrándozik.

Fent sem volt a neten

Az Autó Magazin testvérlapjánál dolgozó német kollégánk, Alf Cremers, nemcsak álmodozik, hanem vesz is. Azt nem tudjuk, hogyan viseli mindezt a felesége, de autóparkja nagyjából nyolc youngtimerből áll. Olcsón megcsípett, mesebeli fogások vagy lepukkant pénztemetők – ebben nem foglalnánk állást. De a fehér Mercedes-Benz 380 SE történetét muszáj megosztani veletek.

Ez is olyan használt autó, amelyet a kereskedő fel sem töltött a netre. Lustaságból vagy más okból, de erre a kocsira a Mobile vagy az AutoScout24 keresőjéből sosem bukkannánk rá. A derék Alf persze nincs a német használtautó-hirdetési oldalakra utalva, jól tudja, hogy merre érdemes átfésülni a telepeket youngtimerek után kutatva.

Ezúttal a müncheni Bodenseestrasse mentén merült mélyen a murvás nepperek világába, ahol német vezetéknévvel ritkábban találkozni, mint kopasz pénzbehajtóval nyárspolgári Lianában.

Első tulaj, 149 000 km: kár túlértékelni

Első tulajdonos, 149 000 kilométer: ezek a tények olyasféle megvigyázottságot ígérnek, amelyet ez az autó nem tud megadni. De 800 euró a mostani, fájdalmasan gyenge forintárfolyammal is alig több mint 250 000 Ft, ami tényleg nem pénz egy üzemképes S-osztályért.

Automobile Vehudin Ramic áll a cégtáblán, a szokásos konténeriroda helyett faházban zajlik a papírmunka. A hófehér W126, egy halódó hattyú, a telep legvégében várja sorsa beteljesedését. A rövid tengelytávú luxusautó a kis nyolchengeressel védtelennek és törékenynek hat a lepukkant környezetben.

Wagen 126

Koppig betekert kormánnyal tették le, messziről látni a felkeményedett, elöregedett gumik téli profilját. A középkategóriás 124-es széria dísztárcsái fedik a 15 colos acélfelniket, elöl vastag fékporral elcsúfítva. “MB 380 SE, 1983-as évjárat, teljesen üzemképes, 1200 euró” áll a táblán. Hátulról koccanás érte, a lökhárító megnyomva, az indexbura törött. Egyik sem nagy tétel.

Elsőre 326 000 kilométert néznénk ki az autóból, de a számláló csupán 149 936 kilométert mutat. A karosszéria meglepően ép, mérsékelten korrodált. A kerékjáratok és a küszöbök rendben vannak, az első sárvédők csücskeit kicsit megrágta a rozsda, viszont a hátsó szélvédő tövében sem látni pörsenéseket a krómozott díszléc alatt.

Mibe fájna ez a használt autó magyar rendszámmal?

Ahol nincs regadó és irreális vagyonszerzési illeték a leadózott jövedelmünkből vett álomautó után, ott könnyen elcsábít egy potom pénzért vesztegetett S-osztály. Ám aki ezt az autót haza kívánná hozni, a magyarországi forgalomba helyezésért az eredeti ár többszörösét fizetné ki. Mi ezekkel a költségekkel kalkulálunk:

Ki- és hazaút átlagautóval (7,5 l/100 km, 1400 km): 38 325 Ft
Hazaút a W126-tal (11 l/100 km, 700 kilométer): 30 800 Ft
Exportrendszám: 64 000 Ft
Sztrádahasználati díj, Ausztria + Magyarország: 12 000 Ft a két autóra
Regisztrációs adó: 476 000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 97 500 Ft
Rendszámtábla és érvényesítő címke: 8500+585 Ft
Műszaki vizsga: 16 290 Ft
Egyedi forgalomba helyezési engedély: 22 800 Ft
Forgalmi engedély és törzskönyv díja: 12 000 Ft
————————–
Vételár (800 euró): 256 000 Ft
Egyéb költségek: 778 800 Ft
Összesen: 1 034 800 Ft

Nagyon optimistán, Euro 1-es motorral számolva a 476 ezres regadó teszi ki az autó költségének majdnem felét. Az eredeti ár mindössze a teljes bekerülési költség negyedére rúgna. Ez a bő egymillió forint egy legalább 10 éves kompakt autó ára, E12-es Corollát, II-es Focust vagy H Astrát kapni ennyiért.

A kereskedő nincs ott a telepen, és elsőre a telefont sem veszi fel. Két nap múlva újra odautazik a szerző, már fotóssal kiegészülve, és ezúttal elérik a neppert. Kellemes meglepetés: az alku után megcélzott 1000 euró helyett 800 euróért elvihetjük, nagyjából 245 000 forintért. “Ha tényleg működik, az enyém lesz” – reménykedik kollégánk.  

380 SE: kis V8, rövid tengelytáv

Mély levegőt vesz a vezetőülésben, kezd hatni rá az autó. A bőrnek több mint 30 év elteltével is érezhetően bőrillata van, de a műszerfali fabetétet megrágta az idő. A napsütés hatására elvált az alumíniumfelülettől, amelyre egykor felragasztották.
 

Szervizkönyv sajnos nincs, de a kesztyűtartóban ott az eredeti kezelési kézikönyv és a mappában fellelhető egy pergamenvékonyságú irat: a számla a 380 SE eredeti árával, 1983. október 10-ei dátummal. 66 125 német márka és 93 pfennig szerepel rajta akkurátusan, abból a korból, amikor a Mercedes-Benz W126 alapáron jobb oldali külső tükör nélkül hagyta el a gyárat, 14 colos acélkerekeken.

Első tulajdonosa, egy Starnbergi-tavi mérnöki iroda nem áldozott színezett üvegre. Colorglass helyett a blokkolásgátlót, a tolótetőt és a Becker Mexico kazettás rádiót ikszelték be az extrák között. Na meg a 252-es kódú kék bőrülést, az első kartámaszt és önzáró differenciálművet. Bajorország déli része alpesi vidék, a hó miatt kell a kipörgő kereket a jobban tapadó ellenoldalihoz lassító differenciálmű.

4-5 hengerrel indul

Ellenőrizni kell az olajat és a vizet, mielőtt a régóta álló nyolchengerest megpróbálják beindítani. A monumentális, 100 amperórás dízelakkumulátor összeszedi magát, a V8 megrázkódik és életre kell. Kedvetlenül remeg, négy vagy öt hengere ha járhat. Pár szelíd gázfröccs stabilizálja az alapjáratot, és pár perc elteltével mind a nyolc hengerben beindul az égés. A kereskedő nem jön zavarba, az egészet letudja azzal, hogy a kocsi harmincéves.

Következik a próbaút, a nepper el sem kíséri őket. A 204 lóerős motor még mindig egyenetlenül fűrészel, 600 és 1800 között ingadozó üresjárattal, de legalább nem áll le, amikor D-be siklik a fokozatválasztó kar. A páratlanul fordulékony S-osztály könnyen kikeveredik a zegzugos autótelepről, irány a legközelebbi benzinkút.

A benzinóra az üresnél is üresebbet mutat, megmentésként hat a messziről látható piros-sárga kagyló. A rozsdás féktárcsákkal elsőre mérsékelt a lassulás, de a fékek gyorsan regenerálódnak.

Kisimul a világ

Végre kisimul a nyolchengeres járása, a motor erősen húz, a négyfokozatú automata rángatásmentesen vált. Most először érzi a kolléga, hogy jól jár a fehér 126-ossal. Alf Cremers, aki nagy youngtimer Merci-szakértő, a kormányholtjáték alapján hitelesnek ítéli a 150 000 kilométer körüli futásteljesítményt, amelyet a kormány is alátámaszt: a volán erezettsége sem kopott még el.

50 eurós bankjegyekben gazdát cserél a vételár, tényleg az övé lett 800 euróért az 1985-ös modellfrissítésig gyártott 380 SE, amelyet a 420 SE váltott le, 224 lóerővel. Most hagyni kell kifutni magát az autónak, szó sem lehet városi araszolásról. Irány az autópálya, közepes sebességgel.

11-16 liter százon

90 fok a vízhőmérséklet, az olajnyomás is rendben. 120-nál 2800-as fordulaton jár a nyolchengeres. A kulturált autóban oldódni kezd a feszültség, az erőtartalék békebeli nyugalmat áraszt, amelyet csak öblös, sokhengeres belső égésű motorok képesek megadni. Ehhez illő azonban a fogyasztás is: százon 11-16 liter benzin könnyen elég a szilíciumbevonatos égésterekben.
 

Hazaérkezés előtt még betérnek az autómosóba. A fehér dukkózás sokat megbocsát, mosás után a 380 SE máris szebben ragyog. Alf a Stuttgartig megtett 208 kilométeren 27 kisebb-nagyobb hibát vesz lajstromba a patinás S-osztályban, köztük a konokul hallgató Becker Mexicót, de egyik sem ingatja meg. A bolondnak is megéri nyolc henger 800 euróért.

Adatlap Mercedes-Benz W126 380 SE
Motoradatok
Lökettérfogat 3839
Hengerek/szelepek V8/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 150 (204)/5250
Max. nyomaték (Nm/ford.) 315/3250
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 205
 
Fogyasztás
Átlagosan, nem laborban (l/100 km) 13,5
Súly (kg) 1645
Méretek: hossz x szélesség x magasság (mm) 4955 x 1820 x 1440
Gyártott mennyiség (csak 380 SE, 1979-1985, db) 58 239

Kommentek

  • japancar

    Szép, szép, de minek kell egy kb. 15 liter átlagfogyasztású kocsival járni? A Mercedes tartós kocsi, drága kocsi, és csak az vegye meg bármelyik tipusát akinek teljesen mindegy mennyibe kerül a benzin.

  • Guevara

    Német jövedelemből messze nem olyan fájdalmas dolog a 15l.

  • cuebler

    ez a gép itt sem lenne fájdalmas, de a kinti ár és a bekerülési költség közötti különbség egy vicc… amin ráadásul még kedvem sincs nevetni…

  • subtotal

    Sajnos ezek a regadó díjak nem a youngtimer-ezni akaróknak kedveznek.
    A cél nyílván az abszolút korszerűtlen és a bontástól 1-2 szezonnyira lévő autók távol tartása ezekkel a díjakkal.

  • Kempelen.

    Cuebler! Hogyne lenne fájdalmas. Ezt az autót fenntartani pont annyiba kerül, mint egy újat, sőt többe, mert ebben biztosan csereérett ez-az. Ilyen autót a nyomorék regadó teher ellenére is érdemes behozni….annak, aki ilyet keres. De csak neki. H Astra helyett eszedbe se jusson és ne a regadó miatt.

  • Phrascarica

    “Ezt az autót fenntartani pont annyiba kerül, mint egy újat, sőt többe, mert ebben biztosan csereérett ez-az.”
    Egy új S az 25M-ról indul, havonta 1/2 millát veszít az értékéből az első 2 évben, annyiba talán nem kerül a W126 sem havonta.
    Én bevállalnám 1 milláért ezt a példányt :)
    De a legjobb hazahoni és néha egy P rendszámmal megjáratni, aztán OT.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

F1: 2017-re kicsinálták az előzéseket

A versenyzők elmondása alapján beigazolódtak az előzetes félelmek, a 2017-es Forma-1-es autókkal igen nehéz, ha nem lehetetlen előzni. Idén körmenetek jöhetnek.

Egy apró csavar élete az F1-ben

Egy aprócska alkatrész, ami hatalmas utat tesz meg, mire behelyezik egy Forma-1-es autóba. Most végignézheted a folyamatot.

Idén is lazajlott a hazai legnagyobb autós és tuningszeánsz

Idén is megrendezték a legnagyobb, legszínesebb benzingőzös hazai bulit, az AMTS-t, és mi idén is kimentünk egy fényképezőgéppel, hogy lőjünk pár fotót.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.