Valljuk be őszintén: a kényszeres vásárlás szele nemcsak a nőket legyinti meg. Csak az a különbség, hogy agyzsibbasztó butikok és bútorüzletek helyett a férfiak egy része a sokadik soha fel nem bontott borra ruház be vagy használt autókról ábrándozik.

Fent sem volt a neten

Az Autó Magazin testvérlapjánál dolgozó német kollégánk, Alf Cremers, nemcsak álmodozik, hanem vesz is. Azt nem tudjuk, hogyan viseli mindezt a felesége, de autóparkja nagyjából nyolc youngtimerből áll. Olcsón megcsípett, mesebeli fogások vagy lepukkant pénztemetők – ebben nem foglalnánk állást. De a fehér Mercedes-Benz 380 SE történetét muszáj megosztani veletek.

Alf Cremers a Motor Klassik című német autós lap munkatársa. Hatalmas fogásokra bukkan a murvás telepeken. Sok autót meg sem hirdetnek a kereskedők a neten

Ez is olyan használt autó, amelyet a kereskedő fel sem töltött a netre. Lustaságból vagy más okból, de erre a kocsira a Mobile vagy az AutoScout24 keresőjéből sosem bukkannánk rá. A derék Alf persze nincs a német használtautó-hirdetési oldalakra utalva, jól tudja, hogy merre érdemes átfésülni a telepeket youngtimerek után kutatva.

Ezúttal a müncheni Bodenseestrasse mentén merült mélyen a murvás nepperek világába, ahol német vezetéknévvel ritkábban találkozni, mint kopasz pénzbehajtóval nyárspolgári Lianában.

Első tulaj, 149 000 km: kár túlértékelni

Első tulajdonos, 149 000 kilométer: ezek a tények olyasféle megvigyázottságot ígérnek, amelyet ez az autó nem tud megadni. De 800 euró a mostani, fájdalmasan gyenge forintárfolyammal is alig több mint 250 000 Ft, ami tényleg nem pénz egy üzemképes S-osztályért.

A mérsékelt kormányholtjáték arra utal, hogy nem kopott el a kormánymű, reális lehet az alig 150 000 km futásteljesítmény

Automobile Vehudin Ramic áll a cégtáblán, a szokásos konténeriroda helyett faházban zajlik a papírmunka. A hófehér W126, egy halódó hattyú, a telep legvégében várja sorsa beteljesedését. A rövid tengelytávú luxusautó a kis nyolchengeressel védtelennek és törékenynek hat a lepukkant környezetben.

Wagen 126

Koppig betekert kormánnyal tették le, messziről látni a felkeményedett, elöregedett gumik téli profilját. A középkategóriás 124-es széria dísztárcsái fedik a 15 colos acélfelniket, elöl vastag fékporral elcsúfítva. “MB 380 SE, 1983-as évjárat, teljesen üzemképes, 1200 euró” áll a táblán. Hátulról koccanás érte, a lökhárító megnyomva, az indexbura törött. Egyik sem nagy tétel.

Elsőre 326 000 kilométert néznénk ki az autóból, de a számláló csupán 149 936 kilométert mutat. A karosszéria meglepően ép, mérsékelten korrodált. A kerékjáratok és a küszöbök rendben vannak, az első sárvédők csücskeit kicsit megrágta a rozsda, viszont a hátsó szélvédő tövében sem látni pörsenéseket a krómozott díszléc alatt.

Mibe fájna ez a használt autó magyar rendszámmal?

Ahol nincs regadó és irreális vagyonszerzési illeték a leadózott jövedelmünkből vett álomautó után, ott könnyen elcsábít egy potom pénzért vesztegetett S-osztály. Ám aki ezt az autót haza kívánná hozni, a magyarországi forgalomba helyezésért az eredeti ár többszörösét fizetné ki. Mi ezekkel a költségekkel kalkulálunk:

Ki- és hazaút átlagautóval (7,5 l/100 km, 1400 km): 38 325 Ft
Hazaút a W126-tal (11 l/100 km, 700 kilométer): 30 800 Ft
Exportrendszám: 64 000 Ft
Sztrádahasználati díj, Ausztria + Magyarország: 12 000 Ft a két autóra
Regisztrációs adó: 476 000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 97 500 Ft
Rendszámtábla és érvényesítő címke: 8500+585 Ft
Műszaki vizsga: 16 290 Ft
Egyedi forgalomba helyezési engedély: 22 800 Ft
Forgalmi engedély és törzskönyv díja: 12 000 Ft
————————–
Vételár (800 euró): 256 000 Ft
Egyéb költségek: 778 800 Ft
Összesen: 1 034 800 Ft

Nagyon optimistán, Euro 1-es motorral számolva a 476 ezres regadó teszi ki az autó költségének majdnem felét. Az eredeti ár mindössze a teljes bekerülési költség negyedére rúgna. Ez a bő egymillió forint egy legalább 10 éves kompakt autó ára, E12-es Corollát, II-es Focust vagy H Astrát kapni ennyiért.

A kereskedő nincs ott a telepen, és elsőre a telefont sem veszi fel. Két nap múlva újra odautazik a szerző, már fotóssal kiegészülve, és ezúttal elérik a neppert. Kellemes meglepetés: az alku után megcélzott 1000 euró helyett 800 euróért elvihetjük, nagyjából 245 000 forintért. “Ha tényleg működik, az enyém lesz” – reménykedik kollégánk.  

380 SE: kis V8, rövid tengelytáv

Mély levegőt vesz a vezetőülésben, kezd hatni rá az autó. A bőrnek több mint 30 év elteltével is érezhetően bőrillata van, de a műszerfali fabetétet megrágta az idő. A napsütés hatására elvált az alumíniumfelülettől, amelyre egykor felragasztották.
 

Hazahozni nehéz ügy. Ha a motorja új korában tudta volna az Euro 1-es normát, akkor is 476 000 Ft volna a regisztrációs adója

Szervizkönyv sajnos nincs, de a kesztyűtartóban ott az eredeti kezelési kézikönyv és a mappában fellelhető egy pergamenvékonyságú irat: a számla a 380 SE eredeti árával, 1983. október 10-ei dátummal. 66 125 német márka és 93 pfennig szerepel rajta akkurátusan, abból a korból, amikor a Mercedes-Benz W126 alapáron jobb oldali külső tükör nélkül hagyta el a gyárat, 14 colos acélkerekeken.

Első tulajdonosa, egy Starnbergi-tavi mérnöki iroda nem áldozott színezett üvegre. Colorglass helyett a blokkolásgátlót, a tolótetőt és a Becker Mexico kazettás rádiót ikszelték be az extrák között. Na meg a 252-es kódú kék bőrülést, az első kartámaszt és önzáró differenciálművet. Bajorország déli része alpesi vidék, a hó miatt kell a kipörgő kereket a jobban tapadó ellenoldalihoz lassító differenciálmű.

4-5 hengerrel indul

Ellenőrizni kell az olajat és a vizet, mielőtt a régóta álló nyolchengerest megpróbálják beindítani. A monumentális, 100 amperórás dízelakkumulátor összeszedi magát, a V8 megrázkódik és életre kell. Kedvetlenül remeg, négy vagy öt hengere ha járhat. Pár szelíd gázfröccs stabilizálja az alapjáratot, és pár perc elteltével mind a nyolc hengerben beindul az égés. A kereskedő nem jön zavarba, az egészet letudja azzal, hogy a kocsi harmincéves.

1985-ben a modellfrissítéssel a 224 lóerős 420-as V8 váltotta le a 380-ast. Vezérműtengelyeit lánc hajtja

Következik a próbaút, a nepper el sem kíséri őket. A 204 lóerős motor még mindig egyenetlenül fűrészel, 600 és 1800 között ingadozó üresjárattal, de legalább nem áll le, amikor D-be siklik a fokozatválasztó kar. A páratlanul fordulékony S-osztály könnyen kikeveredik a zegzugos autótelepről, irány a legközelebbi benzinkút.

A benzinóra az üresnél is üresebbet mutat, megmentésként hat a messziről látható piros-sárga kagyló. A rozsdás féktárcsákkal elsőre mérsékelt a lassulás, de a fékek gyorsan regenerálódnak.

Kisimul a világ

Végre kisimul a nyolchengeres járása, a motor erősen húz, a négyfokozatú automata rángatásmentesen vált. Most először érzi a kolléga, hogy jól jár a fehér 126-ossal. Alf Cremers, aki nagy youngtimer Merci-szakértő, a kormányholtjáték alapján hitelesnek ítéli a 150 000 kilométer körüli futásteljesítményt, amelyet a kormány is alátámaszt: a volán erezettsége sem kopott még el.

252 a kék bőrkárpit kódja. Nem úgy néz ki a belső tér, mint egy elaggott luxusautóé

50 eurós bankjegyekben gazdát cserél a vételár, tényleg az övé lett 800 euróért az 1985-ös modellfrissítésig gyártott 380 SE, amelyet a 420 SE váltott le, 224 lóerővel. Most hagyni kell kifutni magát az autónak, szó sem lehet városi araszolásról. Irány az autópálya, közepes sebességgel.

11-16 liter százon

90 fok a vízhőmérséklet, az olajnyomás is rendben. 120-nál 2800-as fordulaton jár a nyolchengeres. A kulturált autóban oldódni kezd a feszültség, az erőtartalék békebeli nyugalmat áraszt, amelyet csak öblös, sokhengeres belső égésű motorok képesek megadni. Ehhez illő azonban a fogyasztás is: százon 11-16 liter benzin könnyen elég a szilíciumbevonatos égésterekben.
 

Majdnem minden extra volt az S-osztályhoz, az alapváltozat 14 collos felniken állt

Hazaérkezés előtt még betérnek az autómosóba. A fehér dukkózás sokat megbocsát, mosás után a 380 SE máris szebben ragyog. Alf a Stuttgartig megtett 208 kilométeren 27 kisebb-nagyobb hibát vesz lajstromba a patinás S-osztályban, köztük a konokul hallgató Becker Mexicót, de egyik sem ingatja meg. A bolondnak is megéri nyolc henger 800 euróért.

Adatlap Mercedes-Benz W126 380 SE
Motoradatok
Lökettérfogat 3839
Hengerek/szelepek V8/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 150 (204)/5250
Max. nyomaték (Nm/ford.) 315/3250
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 205
 
Fogyasztás
Átlagosan, nem laborban (l/100 km) 13,5
Súly (kg) 1645
Méretek: hossz x szélesség x magasság (mm) 4955 x 1820 x 1440
Gyártott mennyiség (csak 380 SE, 1979-1985, db) 58 239