Az ászok ászai: Ferrari F40 és Porsche 959

Az ászok ászai: Ferrari F40 és Porsche 959

A 80-as évek non plus ultrái

Szerző: Bernd Woytal levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.11.13. 10.40

A nyolcvanas években ők voltak a sportkocsivilág non plus ultrái, könyörtelenül elhomályosítottak mindent és mindenkit.

“Vigyázat, pokolian gyors!” Akár ezt a három egyszerű szót is felírhatta volna szép, nagy betűkkel a 959-es műszerfalára a Porsche, ám ehelyett “csak” a kezelési útmutató előszavába került be egy szokatlan figyelmeztetés. A németek itt precízen felhívták a figyelmet arra, hogy 320 km/h-s tempóról – optimális körülmények között – 428 méter a fékút hossza az autóval, és ami azt illeti, harminc évvel ezelőtt nagyon is indokoltnak tűnt ilyesmivel ijesztgetni a vásárlókat. Addig a pillanatig ugyanis nem létezett olyan utcai szériaautó, amely ekkora sebesség elérésére lett volna képes.

Überautó és technikai csoda

A 959-est 1985-ben, a Frankfurti Autószalonon mutatták be. A sportkocsik új királyaként ünnepelte a világ, sokan überautóként, sőt technikai csodaként beszéltek róla. A formával ezzel együtt nem erőltették meg magukat túlságosan a németek, mintha a tervezés során külön írásba adták volna, hogy kerülni kell minden új ötletet. A hátsó szárny ellenére így a 959-es úgy néz ki, mint egy, az átlagosnál izmosabb 911-es.

A vegyes anyagokból épített karosszéria lehetne izgalmasabb is

A nagy eksztázisban ez valószínűleg nem tűnt fel senkinek, és tény, hogy az autó újszerű részletmegoldásai egyébként is sokkal érdekesebbek. A 959-es lelkét tűzedzett acélból készült biztonsági cella adja, az ajtók és a motorborítás alumíniumból készült. A sportkocsi eleje speciális poliuretán habból, míg a sárvédők, a tetőlemez és a hátsó rész aramid-, illetve üvegszál-erősítésű epoxigyantából készült.

Denloc biztonsági abroncsok a jellegzetes formájú, magnéziumból készült felniken

A 959-essel számtalan technikai újítást dobott piacra a Porsche, a vezetési élmény mellett ezek tették igazán lenyűgözővé az autót. A különleges karosszéria mellett a felnik is újszerű anyagból, magnéziumból vannak, a biztonság jegyében keréknyomás-ellenőrző rendszert is fejlesztettek az autóhoz a mérnökök.

Megelőzte a korát

Az utastérben is a 911-esből ismerős megoldások köszönnek vissza, az öt kerek műszer azonban szokatlanul sok számot, lámpácskát és egyéb jelzést tartalmaz. Hiába, a 959-es a nyolcvanas évek abszolút csúcstechnológiáját képviselte, bizonyos értelemben évekkel megelőzte a korát. Összkerékhajtása állandó, de variálható, a különböző útviszonyokhoz négy vezetési módot is kifejlesztettek hozzá.

Rengeteg szám és lámpa a műszereken, jobbra az összkerékhajtás visszajelzője

A programok között a kormányon elhelyezett karral lehet váltogatni, a nyomatékeloszlással az első és hátsó tengely között, illetve a hátsó differenciálmű beállításaival variálva. Mindezeken túl változtatható a lengéscsillapítók erőssége, sőt még a hasmagasság is. Utóbbi a jobb oldali visszapillantóhoz hasonlóan a tesztautónkból hiányzott, a sportváltozatból ugyanis kispórolták ezeket az extrákat.

Nem is autó, hanem repülőgép?

A 959-es is a kormánytól balra lévő gyújtáskapcsoló elfordításával indul, a bokszermotor jellegzetes hangjával kísérve. A nagyobb teljesítmény miatt a 959-esben nem volt elegendő a léghűtés a hathengeres motor számára, ezért a Porsche kiegészítő vízhűtést alkalmazott.

G fokozat könnyű terepre, nagyon rövid áttétellel

A Porsche akkori fejlesztési igazgatója, Manfred Bantle kiszuperált 911 Turbóként emlegette a 959-est, és ha addig esetleg nem, az első gázadásnál rögtön világossá válik, hogy mire gondolhatott. Az alsó fordulatszám-tartományokban egy kisebb, gyorsan felpörgő turbófeltöltő dolgozik, aztán 4300-as fordulatszám környékén, amikor bekapcsol a második feltöltő, elszabadul a pokol. Padlógázra olyan rettentő erővel lő ki a 959-es, mintha nem is autó, hanem repülőgép lenne, amely ráadásul éppen felszállásra készül.

A sportülések kifogástalan oldaltartást adnak

A korabeli tesztek mérései szerint a 959-es lélegzetelállító 3,7 másodperc alatt gyorsult százas tempóra, a 200 km/h-t 13,3 másodperc alatt érte el. Végsebessége 317 km/h volt, az 515 lóerős, mindössze 29 példányban készült S változat esetében azonban 339 km/h-t mértek a kollégák. A hihetetlen értékek ellenére a 959-es a komfortot is bőkezűen méri, hála a klímaberendezésnek, ABS-nek és a szervokormánynak, amelyek jól jelzik, hogy a fejlesztésnél inkább a mindennapi használhatóság, semmint a pályarekordok hajkurászása volt a cél.

Száguldozásra teremtették

A versenypályák a pontosan két évvel a 959-es után bemutatott Ferrari F40-es vadászterületének számítottak, az olasz sportkocsi minden egyes porcikáját a kompromisszumoktól mentes száguldozásra teremtették. Úgy is néz ki: szénszálas műanyagelemekkel erősített csővázon pihen a széles és lapos, extrém hátsó szárnnyal egyedivé tett karosszéria, amelyet műgyantából öntöttek szén- és üvegszálas, valamint kevlárerősítéssel. Az autóra olyan vékony rétegben vitték fel a fényezést, hogy a szénszálas szerkezet jó néhány helyen átlátszik rajta.

Az F40-es úgy néz ki, mintha véletlenül összetévesztette volna az utcát a versenypályával

Megjelenésével igen, kényelmével annál kevésbé kényezteti tulajdonosát az F40. Az egyetlen komfortelem a klímaberendezés, amely megakadályozza, hogy a nyári hónapokban a vezető ropogósra süljön a kormány mögött. Egyébként nincsenek padlószőnyegek, nincs ABS vagy szervokormány sem, sőt még a fékrásegítő is hiányzik, így a féktávokon hihetetlenül erősen kell beleállni a lyuggatott fékpedálba. A különbség érthető, a Porschével ellentétben a Ferrari ugyanis a versenypályákon szerzett tapasztalatait vitte ki a közutakra, pontosan azzal a céllal, hogy a vásárlók szűrők nélkül élhessék át a versenyzés élményét.

Csak padlógázt ne!

Az elinduláshoz finom kuplungolás és a túl erős gázadások kerülése ajánlott, így meghosszabbítható a kéttárcsás kuplung élettartama. És persze a gumiké, amelyek hatalmas, 335/35 ZR 17-es méretük ellenére képtelenek feldolgozni a padlógáznál rájuk szabaduló nyomatékot, aki nincs észnél, pillanatok alatt elfüstölheti őket.

Jellegzetes ismertetőjegyek az elektromos vezérlésű bukólámpák

A közvetlenül a vezető hátába épített, dupla turbós V8-as motor 478 lóerőt ad le 7000-es fordulatszámnál, túlzás nélkül eszeveszett élmény, ahogy meglódítja a mindössze 1200 kilós F40-est. Amint a fordulatszámmérő mutatója eléri a 3000-es határt, jön egy brutális lökés, amelyet pokoli, mégis szívmelengető ordítás kísér. A gyorsulás ülésbe préselő élmény, átmeneti kegyelmet csak a váltások idejére ad az autó – aztán rakétaként lohol tovább.

Komfort? Az nincs

Noha manapság nem tűnik éppen brutálisnak a korabeli teszteken mért 4,6 másodperces százas sprint, az autó képességeit remekül jelzi, hogy 6,4 másodperccel később eléri a 200 km/h-s határt. A 11 másodperces értékkel a harmincéves sportkocsi sok mai társa ellen sem maradna szégyenben, sőt.

Nyitott váltókulissza, az egyes balra lent. Öt előremeneti fokozat

A rugózási komfort az F40-esben ismeretlen fogalom, de nincs is rá szükség, mert a menettulajdonságok mindenért kárpótolnak. Ami azt illeti, meglepően sokoldalúnak tűnik a Ferrari: a hosszú, gyors kanyarokban úgy tapad az aszfalthoz, mintha ragasztóval kenték volna be a kerekeit, de a kemény féktávokon is teljesen kiszámíthatóan viselkedik, hála a viszonylag alacsony tömegének.

Átlátszó, levegőztető nyílásokkal szaggatott plexi takarja a duplaturbós V8-ast

Amíg az aszfalt száraz, az F40-es képességei határtalanok. De jaj annak, aki nincs észnél, amikor vizes az út, ilyenkor jönne jól egy felvillanó vörös felirat: “Vigyázat, pokolian veszélyes!”

Kommentek

De mi kerül ezen a ventilátoron 94 ezer forintba?

Két tanulság kristályosodott ki a sztori végére. Egyrészt aki öreg prémium autót vesz, az magára vessen, másrészt nem a profi kereskedőkhöz, szervizekhez, hanem a baráti közösségekhez, márka-, típusfórumokhoz érdemes legelőször segítségért fordulni, ha alkatrész kell!

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.