Ezt kapta Európa a Mustang helyett

Ezt kapta Európa a Mustang helyett

Összevetés: Ford Mustang és Ford Taunus Coupé

Szerző: Franz-Peter Hudek levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.10.27. 09.30

A hatvanas évek végén az olasz és brit gyártók úgy ontották magukból a ferde hátú sportkocsikat, mintha kötelező lenne. Aztán jött a Ford is.

Ez a cikk korábban az Autó Magazinban jelent meg. Hasonló friss anyagokért keresd a lapot az újságosnál.

Különösen Európában volt nagy divat ferde hátú sportkocsikat készíteni a hatvanas években, a nagy fellendülésből a Ford sem akart kimaradni. Jó időben, és ami ennél is fontosabb, jól sikerült autókkal szállt be a versenybe: az 1970 végén bemutatott Taunus Coupé például annyira vonzó volt a maga idejében, hogy rétegmodell létére rendszeresen helyet követelt magának az európai autós magazinok címlapján. Aztán mára alig maradt belőle.

Volt ám nyálcsorgatás bőven

A Taunushoz hasonlóan az 1964-ben bemutatott Mustang is szemrevaló kupéként kezdte pályafutását, de különösen a második, az 1967-ben debütált fastback verzióra csorgatták a nyálukat az autórajongók. Ennek már egészen az autó hátuljáig elegánsan lejtett a teteje, míg az elődben a hátsó szélvédő mögé még betoldottak egy néhány centiméteres lépcsős hátú szakaszt.

Ha eltekintünk a Mustanggal szembeni gyengébb menetteljesítményektől, a Taunus Coupé a megfizethetőbb alternatíva. Csakhogy ma már jóval kevesebb van belőle, mint a népszerű amerikai testvéréből, ennyiben tehát a Taunus az exkluzívabb autó

Ahogy ennek a Mustangnak, úgy az első Ford Caprinak sem volt a szó szoros értelmében ferde a hátulja, a Taunus Coupé viszont már igazi alternatívája volt a “fastbackesített” Mustangnak. Mondhatjuk úgy is, hogy a Taunus volt az európai párja az amerikai példaképnek, olyannyira, hogy a tengerentúli modellhez hasonlóan merev tengelyes szériamodell technikájára épült. A Taunus esetében az azonos nevű családi autó, míg a Mustangnál a Falcon kompakt limuzin adta az alapokat, a V motorok és az 1,6 literes négyhengeres szintén amerikai fejlesztés.

108 lóerővel a 233 ellen

Mindenféle rokonság ellenére a közvetlen összehasonlítás azért sántít egy kicsit, mert a Taunus feleakkora motort kapott, mint híresebb testvére. A 2,3 literes V6-os blokk 108 lóerős, szemben a Mustang 233 lóerős, 4,9 literes V8-asával, a viszonylag alacsony, 1125 kilós tömegnek (Mustang: 1370 kg) köszönhetően azonban a kölni szépségnek a maga idejében semmiféle félnivalója nem volt a német konkurenciától. Egy 1900-as Mantával erőlködés nélkül bánt el a Taunus 2300 GXL, de ugyanígy egy BMW 2002-ast is könnyedén sakkban tudott tartani az autópályán.

A bennfenntes körökben csak Taunus TC-ként emlegett Ford az elmúlt években ritkává vált, ez igaz a kupéra is. Megbízható technikát és motorokat rejtenek a lemezek

Kemény igénybevétel esetén sem kellett félteni a Taunust, a korabeli tesztekből is kiderült, hogy klasszikus izomautós erényeket csillogtat. Erős gyorsításnál akár második fokozatban is képesek kipörögni a hajtott hátsó kerekek, nemcsak rossz, hanem teljesen egyenletes minőségű útfelületen is. A gyors kanyarokban is az amerikai, azaz alulkormányozott jelleg dominál, de cseppet sem ellenszenves módon: egyszerűen csak arra sarkallja a vezetőt, hogy lendületesen hajtsa meg azt a kanyart.

A San Franciscó-i zsaru (Bullitt) című filmből is ismert, 1967-ben és 1968-ban épített kupé még mindig nagyon keresett modell. Egyszerű technika és megfizethető alkatrészek teszik még vonzóbbá

Amennyivel erősebb, annyival jobb is a gyors kanyarokban a Mustang, célratörőbben lehet vele beesni a bejáratokba – már ha sikerül hozzászokni a középállásban kissé pontatlan kormányzáshoz. A könnyűlábú Taunust összességében inkább olyan érzés vezetni, mint egy kisautót, míg a nehezebb, erősebb motorral szerelt Mustang valamivel nagyobb odafigyelést követel. Ehhez idekívánkozik, hogy a képeken látható, általunk próbált kupékon jelenleg az akkori szériafelszerelésnél jóval szélesebb abroncsok találhatók.

Műanyag helyett króm

De nincs ezzel semmi baj, mert nem a mindennapokban kell helytállniuk, az alkalmi örömautózások során vár rájuk a feladat, hogy a lehető legkiválóbb túrapartnerek legyenek. Ebben a versenyben a 68-as Mustang szélesebb utasteret, valamint a krómkorszakból származó kerek műszereket és kapcsolókat tud felmutatni, amelyek házát a Taunusban már ezüst dekorcsíkokkal szegélyezett fekete műanyagra cserélték. Jellegzetes és hatásos a Mustang egészen a padlóig lehúzódó műszerfala, a Taunusban ellenben nem sikerültek túl jól a kissé ügyetlen módon a vékony fabetétes díszcsíkba gyömöszölt kapcsolók és légbeömlők.

A Taunus GXL-csomagja a luxust elegyíti a sportossággal: fabetét és extra műszerek

A csak majdnem (Taunus), illetve teljesen átlyuggatott (Mustang) kormánykerék mögött hasonló az üléspozíció: csak mérsékelt a rálátás a motorháztetőre, a Taunusban kisebb, a Mustangban valamivel nagyobb fejtérrel. Hátul ellenben jóval tágasabb a Taunus, akár két felnőtt is elfér a kényelmes, különálló üléseket formázó padon. Ez egyébként nem is csoda, a Taunus Coupé ugyanis majdnem egy az egyben hozza a limuzin külső méreteit.

Megnyerő Mustang-belső a korai hatvanas évek krómbetéteivel. Háromfokozatú váltó

Menet közben nincs nagy különbség köztük, alkalmi jelleggel mindkét híres Ford igazi örömautó. Erejüket a lehető legtermészetesebb módon, könnyedén adják le, gázadás és gyors felkapcsolgatás után csak egyvalamiről nem szabad elfeledkezni: a jobb láb folyamatos emelgetéséről, hogy hortyogjanak azok az áldott V motorok.

Kommentek

Itt az Opel vadonatúj kompakt crossovere, a Crossland X

Nem a Mokka X helyére, hanem mellé sorolja be új városi crossoverét az Opel. A rég várt autó ma hajnaltól létezik.

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.