Ezt kapta Európa a Mustang helyett

Ezt kapta Európa a Mustang helyett

Összevetés: Ford Mustang és Ford Taunus Coupé

Szerző: Franz-Peter Hudek levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.10.27. 09.30

A hatvanas évek végén az olasz és brit gyártók úgy ontották magukból a ferde hátú sportkocsikat, mintha kötelező lenne. Aztán jött a Ford is.

Ez a cikk korábban az Autó Magazinban jelent meg. Hasonló friss anyagokért keresd a lapot az újságosnál.

Különösen Európában volt nagy divat ferde hátú sportkocsikat készíteni a hatvanas években, a nagy fellendülésből a Ford sem akart kimaradni. Jó időben, és ami ennél is fontosabb, jól sikerült autókkal szállt be a versenybe: az 1970 végén bemutatott Taunus Coupé például annyira vonzó volt a maga idejében, hogy rétegmodell létére rendszeresen helyet követelt magának az európai autós magazinok címlapján. Aztán mára alig maradt belőle.

Volt ám nyálcsorgatás bőven

A Taunushoz hasonlóan az 1964-ben bemutatott Mustang is szemrevaló kupéként kezdte pályafutását, de különösen a második, az 1967-ben debütált fastback verzióra csorgatták a nyálukat az autórajongók. Ennek már egészen az autó hátuljáig elegánsan lejtett a teteje, míg az elődben a hátsó szélvédő mögé még betoldottak egy néhány centiméteres lépcsős hátú szakaszt.

Ahogy ennek a Mustangnak, úgy az első Ford Caprinak sem volt a szó szoros értelmében ferde a hátulja, a Taunus Coupé viszont már igazi alternatívája volt a “fastbackesített” Mustangnak. Mondhatjuk úgy is, hogy a Taunus volt az európai párja az amerikai példaképnek, olyannyira, hogy a tengerentúli modellhez hasonlóan merev tengelyes szériamodell technikájára épült. A Taunus esetében az azonos nevű családi autó, míg a Mustangnál a Falcon kompakt limuzin adta az alapokat, a V motorok és az 1,6 literes négyhengeres szintén amerikai fejlesztés.

108 lóerővel a 233 ellen

Mindenféle rokonság ellenére a közvetlen összehasonlítás azért sántít egy kicsit, mert a Taunus feleakkora motort kapott, mint híresebb testvére. A 2,3 literes V6-os blokk 108 lóerős, szemben a Mustang 233 lóerős, 4,9 literes V8-asával, a viszonylag alacsony, 1125 kilós tömegnek (Mustang: 1370 kg) köszönhetően azonban a kölni szépségnek a maga idejében semmiféle félnivalója nem volt a német konkurenciától. Egy 1900-as Mantával erőlködés nélkül bánt el a Taunus 2300 GXL, de ugyanígy egy BMW 2002-ast is könnyedén sakkban tudott tartani az autópályán.

Kemény igénybevétel esetén sem kellett félteni a Taunust, a korabeli tesztekből is kiderült, hogy klasszikus izomautós erényeket csillogtat. Erős gyorsításnál akár második fokozatban is képesek kipörögni a hajtott hátsó kerekek, nemcsak rossz, hanem teljesen egyenletes minőségű útfelületen is. A gyors kanyarokban is az amerikai, azaz alulkormányozott jelleg dominál, de cseppet sem ellenszenves módon: egyszerűen csak arra sarkallja a vezetőt, hogy lendületesen hajtsa meg azt a kanyart.

Amennyivel erősebb, annyival jobb is a gyors kanyarokban a Mustang, célratörőbben lehet vele beesni a bejáratokba – már ha sikerül hozzászokni a középállásban kissé pontatlan kormányzáshoz. A könnyűlábú Taunust összességében inkább olyan érzés vezetni, mint egy kisautót, míg a nehezebb, erősebb motorral szerelt Mustang valamivel nagyobb odafigyelést követel. Ehhez idekívánkozik, hogy a képeken látható, általunk próbált kupékon jelenleg az akkori szériafelszerelésnél jóval szélesebb abroncsok találhatók.

Műanyag helyett króm

De nincs ezzel semmi baj, mert nem a mindennapokban kell helytállniuk, az alkalmi örömautózások során vár rájuk a feladat, hogy a lehető legkiválóbb túrapartnerek legyenek. Ebben a versenyben a 68-as Mustang szélesebb utasteret, valamint a krómkorszakból származó kerek műszereket és kapcsolókat tud felmutatni, amelyek házát a Taunusban már ezüst dekorcsíkokkal szegélyezett fekete műanyagra cserélték. Jellegzetes és hatásos a Mustang egészen a padlóig lehúzódó műszerfala, a Taunusban ellenben nem sikerültek túl jól a kissé ügyetlen módon a vékony fabetétes díszcsíkba gyömöszölt kapcsolók és légbeömlők.

A csak majdnem (Taunus), illetve teljesen átlyuggatott (Mustang) kormánykerék mögött hasonló az üléspozíció: csak mérsékelt a rálátás a motorháztetőre, a Taunusban kisebb, a Mustangban valamivel nagyobb fejtérrel. Hátul ellenben jóval tágasabb a Taunus, akár két felnőtt is elfér a kényelmes, különálló üléseket formázó padon. Ez egyébként nem is csoda, a Taunus Coupé ugyanis majdnem egy az egyben hozza a limuzin külső méreteit.

Menet közben nincs nagy különbség köztük, alkalmi jelleggel mindkét híres Ford igazi örömautó. Erejüket a lehető legtermészetesebb módon, könnyedén adják le, gázadás és gyors felkapcsolgatás után csak egyvalamiről nem szabad elfeledkezni: a jobb láb folyamatos emelgetéséről, hogy hortyogjanak azok az áldott V motorok.

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

F1: Hamilton dobta az edzőjét

Lewis Hamilton a 2017-es idényre megvált trénerétől, mostantól a saját elképzelései szerint edz, de motiváltabb, mint bármikor.

Fontos változás jön a rendszámoknál

Áprilistól nyílik lehetőség a közúti forgalomban a szürke rendszám­tábla kitételére azokra a gépjárművekre, amelyekre biciklitartó van felszerelve.

Brutális C-kupéval erősít a Mercedes

Az AMG C63 R egy közútra száműzött pályaversenyautó lesz, ami már úgy is hátborzongató, hogy semmit nem tudunk róla.

Figyelj, ezzel a civil autóval vadásznak a rendőrök

Már Keszthelyen és Nagykanizsán is segíti a rendőrség munkáját a két fedélzeti kamerája miatt speciális feladatokra is alkalmas felderítőautó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.