Az Alfa gaz csábítója

Az Alfa gaz csábítója

Vezettük: Alfa Romeo 4C Spider

Szerző: Marcus Peters levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2015.09.25. 11.37

A gaz csábító: elég egyetlen kört menni az Alfa új nyitott sportkocsijával, és a kis bestia azonnal rabul ejt. Ettől olyan kívánatos.

Papírforma szerint igazából csak hátrányai lehetnek annak, ha egy komoly sportkocsit kabrióvá alakítanak át. Tök mindegy, hogy mit és hol erősítenek meg a vázon, fix tető nélkül a szerkezet óhatatlanul gyengébbé válik. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy akármilyen jó egy tető, esőben könnyen víz szivároghat az utastérbe, a szélzaj pedig jóval erősebbé válik.

Letaglózó hangerő

Utóbbi már nem feltétlenül hátrány, mert tető nélkül az összes többi hang is sokkal intenzívebbé válik, az Alfa Romeo 4C Spiderre pedig különösen igaz ez a megállapítás: olyan elemi erejű a hangja, hogy mellette még az orkánerejű szél is maximum csendes susogásnak tűnik.

Üvölt teli torokból, szervo nincs, rugózás alig valami. A kormány mögött végig két kézzel kell gépészkedni - az Alfa Romeo 4C Spiderben szó szerint izgalmi állapotot okoz a száguldozás

Néhány kollégával már a zárt változat másfél évvel ezelőtti premierje után is tanakodtunk azon, hogy a fenébe adhatott bármilyen hatóság zöld utat a pokolian hangos, opcionális sportkifugónak. Naná, hogy a nyitott Spider az akkori élményekre is rátesz még egy jókora lapáttal, hiszen hiányzik a hangtompító funkciót is betöltő tető. És milyen jó, hogy hiányzik, mert így lehet a legjobban kiélvezni a négyhengeres turbómotort: morog, hörög, fütyül és csattog, ahogy a csövön kifér, de még gázelvételnél is teljes erővel dübörög.

Ezt nem lehet fokozni

Ennél intenzívebb négyhengeres élményt manapság legfeljebb egy motorkerékpáron, vagy valami spéci versenyautóban lehet átélni. Ami azt illeti, az Alfa igazából tényleg egy raliautóra emlékeztet, ami az élmény szempontjából sokkal fontosabb annál, mint hogy a lökettérfogat mindössze 1742 köbcenti. Varázslatot, ahogy a mély, basszusszerű alaptónust még több élettel tölti meg a feltöltő lihegése, kizárt dolog, hogy ebből a konfigurációból többet ki lehet hozni. Gondoljuk legalábbis most, mert a 4C Spider projektfelelőse szerint az év vége felé egy Akrapovic-féle titánkipufogó is megjelenik a kínálatban, még feljebb csavarva a kis sportkocsi most is pokoli hangerejét.

Közvetlen, visszajelzésekben gazdag menettulajdonságok, jó hajtás, gyorsan kapcsoló váltó

A 4C Spider másik különlegessége, hogy alig néhány pillanat alatt képes izgalmi állapotba hozni az összes létező érzékszervet. Mindössze pár kanyar szükséges ahhoz, hogy megfeszüljenek az izmok, és elszabaduljanak a testben a stresszhormonok, néhány féktáv után a szív is hevesebben kezd verni. Megzabolázást követelő, izgalmasan nyugtalan természet a 4C, ez pedig sitty-sutty átragad mindenkire, aki beül a kormány mögé.

Heavymetal-koncerteken kell edződni hozzá

Mivel nincs tető, a környezeti hatásokat háttérbe szorító szűrő is hiányzik, amiből egyenesen következik, hogy a nyers erő még nagyobbnak érződik, mint amekkora valójában. Minden impulzus sokkal erősebben éri a vezetőt, 150 km/h-s tempónál például már alig hallani valamit: itt olyan erővel kezd tombolni a szél, aminek elviseléséhez heavymetal-koncerteken, kizárólag a hangfalak mellett állva kellene edzeni. És hol van innen a vége – 150-ről még több mint 100 km/h-t tud gyorsulni az Alfa, szóval nem árt bekészíteni néhány füldugót.

Minden, ami a vezetéshez kell: kormánykerék, ülések, és persze még néhány apróság

A 4C Spidert szerencsére nem csak az érzékszervekkel ápolt, nem mindennapi kapcsolata teszi izgalmassá. Bizonyos értelemben afféle tökéletes kapocs ember és gép között, amit jó érezni és átélni, mert az ilyesmi szinte teljesen kihalt a modern autókból. A technikai fejlődés gyakorlatilag tökéletesre csiszolta a menettulajdonságokat, majdnem sportkocsikká fejlesztette a kompaktokat – őrült gyorsak, könnyen vezethetők, de tökéletesen csereszabatosak. Ezzel szemben a 4C őrült gyors, nem mindig könnyen vezethető, és nagyon-nagyon különleges. Valami hasonlót kizárólag a Lotus kínál, de ott alumínium vázra építkeznek.

Messze a tervezett darabszámtól

Az Alfa Romeo ezzel szemben jóval drágább szerkezettel dolgozik, szénszálakkal erősített műanyag váz köré épül a sportkocsi, ami erősen limitálja a gyártást is. A tervezett évi 3500-as darabszámtól egyelőre nagyon messze van az Alfa Romeo: 2013 márciusa óta 2700 megrendelés érkezett a kupéra, de ebből mindössze 1400 példányt tudtak átadni a vevőknek.

Csak két pedál, mert a duplakuplungos váltó szériafelszerelés

Elsősorban rossz utakon domborodnak ki az Adler Plastik által szállított szénszálas váz előnyei, jelenleg kizárólag ezzel a drága anyaggal lehet könnyű, mégis nagyon erős szerkezeteket építeni. Az Alfa Romeo által megadott, egy tonna alatti üres tömeg így is csak folyadékok nélkül értendő, menetkészen, mindennel feltöltve ezer kiló fölé ugrik a tömeg. A kabrió 45 kilóval nehezebb a kupénál, de a különbségnek nem nehéz a nyomára akadni: önmagában nyolc kiló pluszt jelent a karosszéria megerősítése, de elment néhány a szélvédőkeretekbe épített borulásvédelemre is. 15 kiló a Spiderben alapáron kínált klímaberendezés, de még az új formájú bi-xenon fényszórók is hat kilóval nehezebbek a kupé lámpáinál. A vászontető a szerkezettel együtt hétkilós.

Két kézzel kell gépészkedni

De vissza a rossz utakhoz, amelyeken valóban példásan viselkedik a karbonvázas 4C: a kabrió hangtalanul suhan, nincsenek nyiszogó elemek, és érezhető csavarodás sem zavarja a vezetési élményt. De így is furcsa vezetni, mert minden egyes keresztborda befolyásolja az irányíthatóságot, az Alfa az összes ilyenen átdöccenve a saját útját akarja járni. A kormány mögött meg lehet két kézzel gépészkedni, hogy maradjon mégis inkább az íven.

A tetőmechanizmus hasonlóan működik, mint a Lotus Elise-nél, de kicsit más elven. A 4C vászontetejébe merevítéseket építettek, így bepattintásnál automatikus a feszítés. A leszerelés után a csomagtartó nagy részét elfoglalja

Legkésőbb ekkor mindenkinél leesik a tantusz, hogy ebben az autóban sokkal inkább az úton levésről, és nem magáról a vezetésről szólnak a dolgok. Az Alfa öntörvényű: nincs benne szervokormány, alig rugózik, és mindig, mindenhol ki akarja ereszteni a hangát. A mérnökök által elképzelt koncepciót szinte teljes mértékben sikerült megvalósítani, ilyen radikális formában kevesen vittek ki eddig ilyen ötleteket az utcára. Az, hogy ez pont az Alfának sikerült, jelzi a márkánál uralkodó forradalmi hangulatot.

Az ára merész

Mert a 4C kabrióként is pont olyan radikális vezetési élményt nyújt, ahogyan kinéz. Mert olyan embert követel a kormány mögött, aki keményen a kezében tartja az irányítást. Mert a tükörsima versenypályák területéről kimerészkedve állandóan korrigálást kíván, és mert határhelyzetben villámgyors reflexekre van benne szükség. Ezek így együtt azt eredményezik, hogy ebbe a kabrióba villámgyorsan bele lehet szeretni.

Összeborzolja a hajat, mint minden nyitott autó. Hogy mégis mi teszi különlegessé a 4C Spidert? Például az, hogy 150 km/h-nál egy heavymetal-koncert hangerejével szólal meg a szél

Az egyetlen dolog, ami komolyan a 4C Spider ellen szól, az ára. Árfolyamtól függően 22,5 millió forintba kerül, ami komoly, majdnem négymillió forintos felárat jelent a kupéhoz képest.

Kommentek

  • Guevara

    Istenem, a szívem vérzik. Megint egy olyan autó a Fiat konszerntől ami izgalmas és egyedi, de ennek ellenére a kutya sem veszi meg…

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.