A prototípusok álcázásának titkai

A prototípusok álcázásának titkai

Szerző: Maximillian Immer levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2015.09.14. 08.08

Naponta százszámra lepik el az utakat olyan prototípusok, amelyek diszkréten rejtegetik igazi formájukat. Elmagyarázzuk, hogyan álcázzák őket.

Nem valószínű, hogy hivatalosan valaha is reklámozni fogják, de ettől még a kémfotóknak nagyon is fontos szerepük van az autógyártók marketingstratégiájában. Semmi sem egyszerűbb annál, mint “véletlenül” készíteni néhány fotót egy tesztelés alatt álló prototípusról, mellékelni a képekhez egy-két információt, és – típustól függően – máris garantált a megjelenés az autós sajtó hírfolyamában.

Régi találmány

A kémfotókon olykor teljesen becsomagolt, máskor majdnem leplezetlen formában láthatók az autók, mindkét fajta felvételnek pontos helye lehet egy jól felépített kampányban. De az álcázás folyamatos ledobálása a végső finomhangolás szempontjából egyébként is kulcsfontosságú, mert a tesztciklusok utolsó fázisa mindig a közúti próba, a szériamodell konkrét viselkedését pedig csak extra elemek nélkül lehet igazán szimulálni. A legutolsó fázisig azonban tökéletes megoldás a rafinált csomagolás.

Egy teljesen álcázott BMW 4 Gran Coupé bi-xenon fényszórókkal...

Az álcázás majdnem százéves találmány, a fekete-fehér festés eredetét a hajózásban kell keresni. A szemkápráztató csíkozással az angol Norman Wilkinson állt elő először 1918-ban, találmányával a brit haditengerészet hajóit próbálták nehezebb célponttá tenni. Wilkinson arra számított, hogy az optikai illúzió megtéveszti az ellenséget, így az nagyobb eséllyel lő félre, vagy találja el a hajókat kevésbé kritikus pontokon.

...és egy másik 4-es Gran Coupé ugyanabból a szériából, csak álcázás nélkül

Az álcázás feladata ma már csak annyi, hogy a riválisokkal, a fotósokkal, az újságírókkal, és persze a vásárlókkal szemben időt nyerjen egy-egy gyártó a hivatalos premier időpontjáig.

Kis csapat sok autóra

Az autógyártók különböző módszerekkel álcázzák modelljeiket, az egyedi mintázatú fóliák mellett olykor extra elemeket is felszerelnek a lehető legnagyobb felületű takarás érdekében. Az álcázás akkor jó, ha a közúti tesztelést egy pillanatig sem akadályozza, és a változtatásra is lehetőséget ad, a fejlesztők ugyanis gyakran az ilyen közúti próbák tapasztalatai alapján változtatnak fontos alkatrészeken. Ezzel biztosítható, hogy egy új autó többé-kevésbé hibátlanul kerüljön piacra, bár ez az egyre rövidülő fejlesztési ciklusok miatt nem könnyű.

A három álcázási fázis közül még a másodikban is majdnem teljesen fólia borítja a hátsó részt. A lámpákat előszeretettel másolják, ezért jól védik

A BMW jelenleg is alkalmazott álcázási mintáját 2007-ben fejlesztette ki egy fiatal mérnök a doktori munkája keretében. Alapjait Wilkinson hagyományos csatahajó-álcázása adja az 1910-es évek legvégéről, de a fekete háttér előtt különböző fehér színű, jellemzően spirál alakú vonalak tekeregnek. Egy BMW-méretű vállalatnál akár egy külön óriásrészleg is foglalkozhatna a különböző BMW-, Mini- és Rolls-Royce-prototípusok álcázásával, ezzel szemben a valóság az, hogy egy mindössze négy szakértőből álló csapat feladata a téma.

Lavírozás az igények között

A csapat vezetője Thomas Nock, aki egy konstruktőrrel és két további beosztottal minden egyes prototípus álcázását egyedileg tervezi és valósítja meg. A mérnökökkel, dizájnerekkel és a vezetőséggel való egyeztetések után áll össze a kép arról, hogy melyek egy adott modell legfontosabb titkai, amelyeket biztosan álcázni kell. Nehezíti a csapat dolgát, hogy minden egyes megbeszélésen új érdekek merülnek fel, amelyekhez lehetőségük szerint próbálnak alkalmazkodni.

A két-három milliméter vastag takarólemezeket közvetlenül a karosszériára csavarozzák

A dizájnerek vesszőparipája például, hogy a prototípusok a lehető legkevesebbet árulják el egy új modell formájáról, emiatt sokszor csavaroznak kemény takarólemezeket az autók oldalára, de gyakran a motorháztetőre is. Ezzel szemben a tesztelők kívánsága, hogy a prototípus tulajdonságai a lehető legközelebb legyenek a későbbi szériamodelléhez – az ő oldalukról gyakran elhangzó kifogás, hogy az extra takarólemezek és a leragasztott légbeömlők megváltoztatják az adott autó aerodinamikai jellemzőit, így nem lehet igazán releváns adatokhoz jutni közúti fázisban.

Még a tanknyílást is a BMW saját fejlesztésű mintájával takarják

Nehezíti az álcázó csapat dolgát, hogy a felszerelt takarólemezeknek minden műszaki előírásnak meg kell felelniük, mert a közlekedési hatóság minden egyes prototípust alaposan megvizsgál a forgalomba helyezési engedély kiadása előtt. Tesztvezető sem lehet akárkiből: különleges jogosítványra van szükségük, és több képzést el kell végezniük például stresszkezeléssel, illetve a magasfeszültségű és egyéb rendszerek működésével kapcsolatban is. Átlagosan két évig tart, amíg egy tesztvezető először prototípus közelébe kerülhet.

Az álcázás három fázisa

A legtöbb BMW-prototípus a fejlesztés során három álcázási fázison megy keresztül. Ezek közül az első a teljes álcázás, ilyenkor csavarozzák fel a takarólemezeket, matricázzák az autó teljes felületét, de még a fényszórókat is kicserélik. A második fázisban már csak a különösen árulkodó, az adott típusra jellemző pontokat fóliázzák, ezek között azonban minden esetben ott van a fényszóró környéke, és gyakran a hátsó részt, az autó oldalát, illetve a motorháztetőt is álcázzák.

Thomas Nock éppen a fóliázásról tart kiselőadást

Az utolsó fázisban már a szériaközeli modell látható, amely nem sokkal később a kereskedésekbe kerül, a BMW-emblémát azonban hagyományosan a legutolsó pillanatig takarják. Akkor is, ha már minden mindegy.

Copyright- 2015 MPS

Kommentek

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.