A prototípusok álcázásának titkai

A prototípusok álcázásának titkai

Szerző: Maximillian Immer levél küldés  Koncz Dávid levél küldés 
Dátum: 2015.09.14. 08.08

Naponta százszámra lepik el az utakat olyan prototípusok, amelyek diszkréten rejtegetik igazi formájukat. Elmagyarázzuk, hogyan álcázzák őket.

Nem valószínű, hogy hivatalosan valaha is reklámozni fogják, de ettől még a kémfotóknak nagyon is fontos szerepük van az autógyártók marketingstratégiájában. Semmi sem egyszerűbb annál, mint “véletlenül” készíteni néhány fotót egy tesztelés alatt álló prototípusról, mellékelni a képekhez egy-két információt, és – típustól függően – máris garantált a megjelenés az autós sajtó hírfolyamában.

Régi találmány

A kémfotókon olykor teljesen becsomagolt, máskor majdnem leplezetlen formában láthatók az autók, mindkét fajta felvételnek pontos helye lehet egy jól felépített kampányban. De az álcázás folyamatos ledobálása a végső finomhangolás szempontjából egyébként is kulcsfontosságú, mert a tesztciklusok utolsó fázisa mindig a közúti próba, a szériamodell konkrét viselkedését pedig csak extra elemek nélkül lehet igazán szimulálni. A legutolsó fázisig azonban tökéletes megoldás a rafinált csomagolás.

Egy teljesen álcázott BMW 4 Gran Coupé bi-xenon fényszórókkal...

Az álcázás majdnem százéves találmány, a fekete-fehér festés eredetét a hajózásban kell keresni. A szemkápráztató csíkozással az angol Norman Wilkinson állt elő először 1918-ban, találmányával a brit haditengerészet hajóit próbálták nehezebb célponttá tenni. Wilkinson arra számított, hogy az optikai illúzió megtéveszti az ellenséget, így az nagyobb eséllyel lő félre, vagy találja el a hajókat kevésbé kritikus pontokon.

...és egy másik 4-es Gran Coupé ugyanabból a szériából, csak álcázás nélkül

Az álcázás feladata ma már csak annyi, hogy a riválisokkal, a fotósokkal, az újságírókkal, és persze a vásárlókkal szemben időt nyerjen egy-egy gyártó a hivatalos premier időpontjáig.

Kis csapat sok autóra

Az autógyártók különböző módszerekkel álcázzák modelljeiket, az egyedi mintázatú fóliák mellett olykor extra elemeket is felszerelnek a lehető legnagyobb felületű takarás érdekében. Az álcázás akkor jó, ha a közúti tesztelést egy pillanatig sem akadályozza, és a változtatásra is lehetőséget ad, a fejlesztők ugyanis gyakran az ilyen közúti próbák tapasztalatai alapján változtatnak fontos alkatrészeken. Ezzel biztosítható, hogy egy új autó többé-kevésbé hibátlanul kerüljön piacra, bár ez az egyre rövidülő fejlesztési ciklusok miatt nem könnyű.

A három álcázási fázis közül még a másodikban is majdnem teljesen fólia borítja a hátsó részt. A lámpákat előszeretettel másolják, ezért jól védik

A BMW jelenleg is alkalmazott álcázási mintáját 2007-ben fejlesztette ki egy fiatal mérnök a doktori munkája keretében. Alapjait Wilkinson hagyományos csatahajó-álcázása adja az 1910-es évek legvégéről, de a fekete háttér előtt különböző fehér színű, jellemzően spirál alakú vonalak tekeregnek. Egy BMW-méretű vállalatnál akár egy külön óriásrészleg is foglalkozhatna a különböző BMW-, Mini- és Rolls-Royce-prototípusok álcázásával, ezzel szemben a valóság az, hogy egy mindössze négy szakértőből álló csapat feladata a téma.

Lavírozás az igények között

A csapat vezetője Thomas Nock, aki egy konstruktőrrel és két további beosztottal minden egyes prototípus álcázását egyedileg tervezi és valósítja meg. A mérnökökkel, dizájnerekkel és a vezetőséggel való egyeztetések után áll össze a kép arról, hogy melyek egy adott modell legfontosabb titkai, amelyeket biztosan álcázni kell. Nehezíti a csapat dolgát, hogy minden egyes megbeszélésen új érdekek merülnek fel, amelyekhez lehetőségük szerint próbálnak alkalmazkodni.

A két-három milliméter vastag takarólemezeket közvetlenül a karosszériára csavarozzák

A dizájnerek vesszőparipája például, hogy a prototípusok a lehető legkevesebbet árulják el egy új modell formájáról, emiatt sokszor csavaroznak kemény takarólemezeket az autók oldalára, de gyakran a motorháztetőre is. Ezzel szemben a tesztelők kívánsága, hogy a prototípus tulajdonságai a lehető legközelebb legyenek a későbbi szériamodelléhez – az ő oldalukról gyakran elhangzó kifogás, hogy az extra takarólemezek és a leragasztott légbeömlők megváltoztatják az adott autó aerodinamikai jellemzőit, így nem lehet igazán releváns adatokhoz jutni közúti fázisban.

Még a tanknyílást is a BMW saját fejlesztésű mintájával takarják

Nehezíti az álcázó csapat dolgát, hogy a felszerelt takarólemezeknek minden műszaki előírásnak meg kell felelniük, mert a közlekedési hatóság minden egyes prototípust alaposan megvizsgál a forgalomba helyezési engedély kiadása előtt. Tesztvezető sem lehet akárkiből: különleges jogosítványra van szükségük, és több képzést el kell végezniük például stresszkezeléssel, illetve a magasfeszültségű és egyéb rendszerek működésével kapcsolatban is. Átlagosan két évig tart, amíg egy tesztvezető először prototípus közelébe kerülhet.

Az álcázás három fázisa

A legtöbb BMW-prototípus a fejlesztés során három álcázási fázison megy keresztül. Ezek közül az első a teljes álcázás, ilyenkor csavarozzák fel a takarólemezeket, matricázzák az autó teljes felületét, de még a fényszórókat is kicserélik. A második fázisban már csak a különösen árulkodó, az adott típusra jellemző pontokat fóliázzák, ezek között azonban minden esetben ott van a fényszóró környéke, és gyakran a hátsó részt, az autó oldalát, illetve a motorháztetőt is álcázzák.

Thomas Nock éppen a fóliázásról tart kiselőadást

Az utolsó fázisban már a szériaközeli modell látható, amely nem sokkal később a kereskedésekbe kerül, a BMW-emblémát azonban hagyományosan a legutolsó pillanatig takarják. Akkor is, ha már minden mindegy.

Copyright- 2015 MPS

Kommentek

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Nincs ennél gyorsabb madár

Szárnya van, de nem madár. Nem is repülő. A Tesla Model X a felső kategóriás autók közé fészkelt be. Hétüléses, és gyorsabb, mint a gondolat. Két fecske már csinál nyarat?

Elég 510 lóerő a BMW M3 ellen?

Korábban kategóriájának királyává koronázták a Nordschleifén, most versenytársai ellen kell bizonyítania az Alfa Romeo Giulia QV sportlimuzinnak. Ha a BMW M3 Competition és a hasonlóan izmos Mercedes-AMG C 63 S modell ellen szeretne bizonyítani, akkor az olasznak többet kell mutatnia egy gyors körnél a zöld pokolban.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.