Vettem egy 75 ezer forintos Passatot, és jó!

Vettem egy 75 ezer forintos Passatot, és jó!

Vásárlás hirtelen felindulásból

Szerző: Alf Cremers levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.16. 07.15

Sokan mondják, hogy egy 75 ezer forintos autó nem lehet más, csak roncs. Közhely, de igaz: kockázat nélkül nincs győzelem, és lám, a filléres Passatom megy, ahogy kell.

Hirtelen felindulásból autót venni a világ legjobb kalandja. Akik ismernek, tudják, hogy nekem aztán nem kell sok, hogy leszálljon a szürke köd, és ha ez megtörténik, onnantól csak a szent célért küzdök. Hogy vegyek egy olyan autót, amibe éppen belebolondultam, persze a lehető legolcsóbban és érvényes műszakival. Az se baj, ha jó a színe.

A kutatás öröme

Ezúttal egy praktikus kombit kezdtem hajkurászni, a vége pedig egy automata váltóval és egy hajdanán fényűzőnek számító GL felszereltséggel kínált Passat lett. Színezett üvegekkel, velúrkárpittal és tetősínekkel, szóval tényleg nem egy tucatmodellt dobott az internet.

A jobb oldala a szebb - rozsda alig, karcolásból is csak néhány. Ennyi pénzért ajándék. A képekre kattintva galéria nyílik!

A Variant elvette végre a szüzességem, korábban T-Modellem, Touringom, Turnierem, sőt hívják akárhogy, semmilyen kombim sem volt még. Kicsit azért vacilláltam, hogy érdemes-e belevágnom ebbe az egészbe, mert egy filléres autónál mindig benne van a pakliban, hogy néhány órával a vásárlás után lerohad az út szélén – persze sötétben és esőben, ahogy az ilyen dolgok általában történni szoktak. Bőven volt rizikó ebben a vállalkozásban, de a mottóm mindig is az volt, hogy kockázat nélkül nincs győzelem.

Gyere, malacka!

Ha szótárszerkesztő lennék, a robusztus szó alá ennek a Passatnak a képét tenném be. Korábban nem nagyon értettem, hogy miért csúfolják szegényt malacorrúnak, de élőben, mellette állva már én is láttam, amit addig rajtam kívül mindenki: a hűtőrács hiánya miatt az az embléma tényleg egy malacorr. A Passat harmadik generációjának légellenállási együtthatója (cw) 0,28, ami a korához képest nagyon tisztességes, a karosszéria is részben galvanizált, hogy a rozsda ne legyen halálos ellenség. A küszöbök környéke azért így is kritikus területnek számít. Az 1,8 literes, 90 lóerős motor a leghosszabb életűek közé tartozik a Volkswagen-konszernen belül, de nincs ezen csodálkoznivaló: negyed évszázadon át gyártották, a 300 ezer kilométer ezeknek meg sem kottyan.

Így örül a szerencsevadász. 75 ezer forint, járóképes, GL csomag és még a színe is tuti

A Mobilén sokáig szemeztem ezzel a Passattal, de a vásárlási kedvemet az eredeti 180 ezer forintos ár nem nagyon hozta meg. Szerencsére másokét sem, így a hirdetésben szereplő összeg néhány hét alatt több mint megfeleződött. 210 329 kilométert futott az autó, az nem a világvége, főleg, ha valóban teljes a fedélzeti dokumentáció, ahogy ígérték.

Minden benne van

A GL csomag mellett akadnak egyéb vonzó extrák is, például elektromos ablakemelők, sőt még a tolótető is villanyos. Mielőtt alaposabban átgondolnám, hogy mibe is készülök éppen belevágni, már úton is vagyok a kereskedés felé, amelynek amúgy nagyon vicces neve van. Úgy hívják, hogy Autóparadicsom, amit kivételesen szó szerint kell érteni: akármerre nézek, csodálatos alkotásokat látok, például egy ’73-as Volvo 144 de Luxe-ot veteránrendszámmal, vagy egy 286 lóerős BMW 540i-t, amelynek még a 450 ezer forintos ára is szenzációs.

A hosszú állástól leeresztettek az abroncsok, de más bajuk nincs

A sok szépség között egy Alfa Romeo Spiderbe is belebotlok, amelynek ráadásul szemtelenül nyitva hagyták a tetejét, hogy még nehezebben tudjak ellenállni neki. Az autókban közös, hogy mindet remek áron adják, igazából a kereskedés vezetője sem érti, hogy ha már itt vagyok, miért pont a Passatot akarom magammal vinni. Megspórolom magamnak a hosszú mesét arról, hogy sajnos én ennyire mazochista vagyok, cserébe az üzletvezetőt is megkímélem a kínos alkudozástól, kezet fogunk a hirdetésben szereplő összegre.

Rémes sportkormány

Közösen ellenőrizzük a tartozékokat, vetünk egy pillantást a folyadékszintekre, aztán elfordítom a kulcsot. Az Audi 80-asban 1972 óta hűségesen szolgáló, keresztben beépített négyhengeres azonnal indul, megjáratom kicsit a váltót, ellenőrzöm a fékeket, és már megyek is a kasszához fizetni. Az ideiglenes rendszám felszerelése után megállok egy benzinkútnál, megtankolom és lemosom a Passatot, majd rátöltök fél liter olajat. Fő a biztonság.

Ez a Passat korábban egy igásló volt, örül egy kis törődésnek

Sok mindent lehet mondani erről a Passatról, csak azt nem, hogy szép. Leginkább a bizarr sportkormánytól undorodom, egy gokartban talán elmenne, de ebben a kombiban több mint ijesztő. Aztán ott van a vezetőoldali ajtón megtelepedett rozsdakolónia, a rengeteg karcolás és horpadás, gyakorlatilag egyetlen ép eleme sincs az autónak. Az embléma fáradtan lóg az autó elején, a beltér meg olyan poros, mintha utoljára a szalonban, az első gazdájának való átadás előtt porszívózták volna ki. Hátulról hiányzik egy fejtámla, az eredeti VW Beta rádió helyére egy szánalmas kis Sony került, a csomagtérszőnyeg meg olyan ramaty állapotban van, hogy suvickolás helyett rituálisan el kéne égetni. A nagymosás csodát nem tesz az autóval, de valamivel szebben csillog a napsütésben, ekkor veszem észre, hogy a kipufogó kicsit hangosabban szól, mint kellene.

Filléres alkatrészek

Nem tudom, milyen indíttatásból, de a korábbi tulajdonosok közül valaki miniatűr bőr baseballütőre cserélte az eredeti váltókart, szívesen elbeszélgetnék vele erről a barbárságról. Mivel a Passatom automata, szerencsére nem kell sokat fogdosnom a kart, a négyfokozatú szerkezet amúgy majdnem hibátlanul működik. Már minimális gázadásra is meglódul az autó, de aminek még jobban örülök, hogy nagyobb sebességnél sem veszít a lendületből.

A bizarr sportkormány az első alkalmas pillanatban repül

Nyitott tetővel, lépésben indulok kifelé a városból, mosolyogva nyugtázom, hogy minden hibátlanul működik. A hőmérséklet normális, az olajnyomás rendben, egyetlen lámpa sem világít a műszerfalon, és a motor felől sem hallok gyanús zajokat. Egyedül az automataváltó bizonytalankodik kicsit, a harmadikat és a negyediket is egy leheletnyivel korábban kapcsolja, egy olajcsere azonban valószínűleg helyreteszi a lelkét. A szervokormány könnyedén mozog, ad némi visszajelzést is, a fordulókör viszont akkora, mint egy közepes méretű buszé.

Ahogy falom a kilométereket, úgy igazolódik be a sejtésem, hogy a malacorrúm előzőleg egy mesteremberé lehetett. Egy csavar itt, egy tipli ott, mindenféle maradékok gurulnak ki az ülések alól, ami azt illeti, a legváratlanabb helyekről is. Innentől nincs kétségem afelől, hogy ennek a szegény autónak nem volt éppen könnyű sorsa az elmúlt években, legfeljebb akkor nyúlhattak hozzá, ha nagyon muszáj volt. Már a kereskedésben kiszúrtam, hogy a nívópálcán dízelfekete az olaj, láttam azt is, hogy a vezérlés műanyagfedelét gyorskötözővel rögzítették tessék-lássék módon a helyére, de slusszpoénnak kiderül az is, hogy a ventilátor, amelynek szorgalmasan fújnia kellene a levegőt, meg sem nyekken.

A váltókar nem eredeti. Willire nagy szükség van, hogy színt vigyen a szürkeségbe

Nem kell hozzá évtizedes rutin, hogy világos legyen, a lengéscsillapítóknak harangoztak, de ezek az apróságok kivétel nélkül könnyen gyógyíthatók. A lényeg, hogy fut a szekér, és őszintén szólva sokkal jobban is megy, mint amire előzetesen számítottam. A fejemben összeálló bevásárlólista hosszú ugyan, Beta rádió, csomagtérszőnyeg és váltókar is szerepel rajta, de később az egészet megszerzem 21 ezer forintból úgy, hogy színpontos javítókészletet és lakksprayt is viszek haza.

És nem esik szét

Az autópályán először lépem át a 100 km/h-s tempót, de a motor továbbra is teljesen egészségesnek tűnik, a benzinmutató csak lassan araszol lefelé. Később 8,4 literes fogyasztást mérek, ami úgy ennyi, hogy előzésnél kézzel tologatom a kart hármasba, mert így sokkal gyorsabb, mintha a padlógáz utáni reakcióra várnék. Örülök ennek a jó kis automatának, mert legalább nem kell hadakoznom a pontatlan, megszokást igénylő kézi váltóval, amellyel két évvel ezelőtt meggyűlt a bajom egy limuzinban.

A kilométeróra állása 210 325. Minden működik, a kipufogó hangos

Az országúton enyhe a forgalom, van időm, hogy az új szerzeményemen gondokozzak. Akárhogy csűröm-csavarom, a végén csak oda lyukadok ki, hogy a 35i-t a legkevésbé sem tartom utálatosnak. Jó, a formája olyan, mintha baltával faragták volna ki, de messziről is könnyen felismerhető. A fényszórói és a hátsó lámpái legfeljebb annyira bonyolultak, mint egy Lego-kocka, de pont ez adja az egyedülálló báját.

Van autó kétszázezer alatt

A helykínálat fejedelmi, a hátsó lábtér minden S osztályénál szellősebb. Az ajtók bádoghangon konganak, a kabint ellepi a kemény műanyagtenger, de mindent számba véve nem vagyok elégedetlen. A rozsda majd megkapja a magáét, a küszöbön tátongó lyukat is befoltoztatom, aztán cserélem a feketére fújt hátsó felniket. A Passatoknál (és egyáltalán, az ilyen idős autóknál) nem árt ránézni a futóműre, mert az elemek a levegő páratartalmától is hajlamosak rozsdásodni.

Gyenge pontok: rozsda a küszöbökön (A oszlop); rozsda az emelőpontokon; rozsda a kerékjáratokon, csomagtérfedélen; hengerfejtömítés VR6, 16V; rugóstag bekötési pont; kormányhidraulika szivárog; hajtótengely (zaj); váltó; leváló tetőkárpit

Hogy mit tartogat a jövő a 75 ezer forintos Passatnak? Azt hiszem, igáslónak még jó ideig megteszi, cipekedős autónak nincs tökéletesebb választás nála. A motor-váltó kombináció ennyi év után is remek, a felszereltség példás, de látni kell azt is, hogy az állapota már eljutott arra a szintre, ahonnan nincs feltámadás. Csatákat lehet nyerni a rozsda ellen, de hogy háborút? Azt valószínűleg már nem, de néhány jó éve még így is van a Passatnak. Lehetne még sokkal több is, de oka van, hogy az igazán normális állapotú darabokat nem lehet megszerezni 300 ezer forint alatt.

Copyright- 2015  MPS

Kommentek

  • demagóg

    Nem kis igénytelenség kell egy ilyen bontószökevény megvásárlásához.
    Annyit megélt, lelakott, rozsdakupacról van szó, ami soha nem lesz normális állapotú.
    Még réges régen kaptam egy lerúgott, igen rossz állapotú Simsont, ami ugyan működött, de az előélete miatt soha nem tudtam olyan állapotba hozni, amilyen a haverék újonnan vett simsonja volt. Azóta is minden járművem megvásárlásánál törekszem a minél gyáribb állapotú autó/motor megvásárlására.

    Lehet, hogy valakinek ez az autó bájos, szerintem viszont roncstelepre való vén szutyok.

  • Kanyaró Malvin

    Én elég régóta követem Alf Cremerst a német Motor Klassikban, ahonnan ezek az exkluzív anyagok származnak. Megtestesíti azt, ami nekem nem fog sikerülni a távolság miatt: zsebében 1-2 ezer euróval túrja a telepeket és vesz ezt-azt. Időnként nagy fogások adódnak, Mercedesben különösen nagy az öreg, de szivar 100-as Audiban, E34-ben, elvont japán és olasz autókba is beleszeret, megveszi, megírja, eladja. Nagy király és 300 euróért ez is nagy vétel számomra. Szinte ingyen egy épkézláb autó. Más kérdés, hogy hazahozni és rendszámozni nincs értelme.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A Skodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.