Összehasonlító teszt: Peugeot 205 GTi és Peugeot 208 GTi

Amikor a régi kenterbe veri az újat

Szerző: Sebastian Renz levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.09. 10.22

A Peugeot 205 GTi a nagybetűs mérce, a viszonyítási pont, méltán emlegetik a valaha volt legvadabb kisautóként. A 208 GTi hiába próbál a nyomába érni.

Szegény legendákat manapság divat lett feltámasztani, úgy követik egymást a visszatérések, mint egykor a férfiak Pamela Anderson életében. Tisztán emlékszünk például egy seatos bemutatóra, ahol a sokat ígérő felvezetés és az elmaradhatatlan dobpergés után begurultak a színpadra a “visszatérő legendával”, a szuperizgalmas új… Toledóval.

A 205 GTi és a 208 GTi 30th (a 30. évfordulóra épített különkiadás) Hockenheimben mutathatta meg, mire képes

Na, pontosan azóta próbáljuk nem túllihegni azokat a bejelentéseket, amelyek egy legenda, vagy akár csak egy legenda szellemének a visszatéréséről szólnak. Mert jobb elkerülni a csalódásokat. Míg egy Toledóval kapcsolatban még viszonylag könnyű lenyelni a keserű pirulát, különösen indokolt az előzetes óvatosság, ha egy olyan, valóban legendás modell megidézéséről van szó, mint a Peugeot 205 GTi.

Generációs szakadék

A sztori 1984-ben és 104 lóerővel kezdődött, már az 1,6 literes motor kifejezetten izgalmassá tette az egyébként is imádnivalóan könnyed 205-öst. Sokan a mai napig a Golf I GTI igazi utódjának tartják, amely amennyire nagy elismerés a Peugeot-nak, legalább annyira kínos a Golfra nézve. Hiába, a kettes még a hengerenként négyszelepes motorjával sem érződött annyira kihegyezettnek, mint a 205-ös a 128 lóerős 1,9-es motorral 1986-tól, amelyből most 8 lóerőt lecsíp a kölcsönautónkban lévő katalizátor.

Elég elemelni a gázt egy gyorsabb kanyarban, és a 205 GTi máris jószándékúan keresztbe áll

Nem kell ahhoz GTi, hogy a 205-ösről szép emlékei legyenek valakinek, a 60 vagy 75 lóerős alapmodellek is sokat tettek a típus hírnevének megalapozásáért. Ahhoz, hogy érezzük a mostani generációk közötti szakadékot, elég egy pillantást vetni a 208-as árlistájára, amelyen a legolcsóbb navigációs csomag felára 130 ezer forint, de létezik 160 ezres opció is. Bezzeg a régi szép időkben az útvonaltervező még ott ült az anyósülésen – úgy hívták, hogy Krisztina, és ha nem találta az utat a térképen, leintett egy traktorost, és tőle kérdezte meg, hogy merre kell menni a város felé. És itt a valós eseményekkel és nevekkel való bármiféle egyezés nem feltétlenül a véletlen műve.

Mint a régi szép időkben

Miközben az emlékeinkbe mélyedve nosztalgiázunk, megérkezik a 205 GTi harmincadik évfordulójára készült jubileumi 208-különkiadás. Már a fényezése is hivalkodó, a motorháztetőtől a hátsó ablakokig mattfekete, onnantól meg mintha elvágták volna, vörös – egészen szokatlan megoldás. A Peugeot-nál sem tudják pontosan, miért lett ilyen, de lehet, csak azért kerülik a franciák a választ, hogy ne kelljen udvariatlanul annyit mondaniuk, “mert csak”.

Az eleganciához nem sok köze van a kéttónusú színezésnek. A vörös mellett fehér hátsó résszel is rendelhető

A 205 GTi varázsának alapja az az egészen könnyed vezetési élmény, amely mindenkinek eszébe juttatja azokat az időket, amikor a kockázatokat még olyan könnyű (és jó) volt alábecsülni. Fél élettel később, egy karrier közepén, esetleg valamelyik bankhoz láncolva már nem olyan könnyű újraélni ezeket a megismételhetetlen pillanatokat, és nem csak az eltelt sok-sok év miatt. Többnyire az eszközök is hiányoznak hozzá, de nem lennénk igazságosak, ha az alapmodellhez képest tíz milliméterrel ültetett, nyomtávszélesítésen átesett 208 GTi 30th nem kapná meg a maga esélyét a bizonyításra. Elegánsan túllépünk a szórakoztatórendszer érthetetlenségén, elfogadjuk, hogy kissé rázósra sikeredett a futómű, és nem csinálunk nagy ügyet abból, hogy bizonyos helyzetekben túl idegesen viselkedik az autó.

Kis kormány, nagy erő

A mélyen ülő kagylóülések legalább mereven tartanak, a Peugeot-féle kis kormánykerék már-már természetesnek tűnik ebben a környezetben. Az átmérője mindössze 35 centiméter, vagyis alig valamivel nagyobb, mint ez az újság elfektetve, a felső karimája orrmagasságba esik. A kilátásra ennek megfelelően nem lehet panasz.

A korai évek vörös díszei pokolian jól állnak a 205-ösnek. Vékony kormánykerék, mögötte valóságos műszererdő

A kulcs elfordítása után az 1,6 literes turbós benzines tompa morgása hallatszik a dupla kipufogóvégek felől, amelyek a 18 colos alufelnik, az egyedi, Peugeot-sport logós féknyergek és szőnyegek mellett kizárólag a 30th különkiadás felszereltségi listáján szerepelnek. A limitált modell 208 lóerős, 8 lóerővel erősebb, mint az alap-GTi, így a Peugeot-nak sikerült tökéletes összhangba hoznia a teljesítményt a modellnévvel. És bizonyára nem mellékes az sem, hogy a 208-as így pont kétszer olyan erős, mint az első 205 GTi. A nyomaték kereken 300 Nm-re ugrott, amely 25-tel több az alapmodellnél, és pont a duplája annak, amit az 1,9 literes, katalizátoros motor tud a kölcsönkapott 205 GTi-nkben.

A 208-asban bemutatása óta ott van a gokartkormány, talán ide illik leginkább. Sok vörös betét

A 208-as úton tartásáról Torsen differenciálmű gondoskodik, és ami azt illeti, a kanyarokból kijövet nem is áll rosszul a tapadással. De csak akkor, ha a gázpedállal sikerül addig játszani, hogy ne legyen se túl kevés, se túl sok az erőből, utóbbi esetben ugyanis az ESP mosolyhervasztó módon avatkozik be a mókába. Csúszós utak? Hideg gumik? Jobb mindkettőt kerülni, különben a 208-as erősen alulkormányozottá válik, és csak egy határozott terhelésváltás tereli vissza az ívre.

Mintha ragasztóval kenték volna be

Vezethetőség szempontjából hasonlít egymásra a régi és az új modell, ezt a súlyeloszlás is magyarázza: a 205-ös és a 208-as esetében is a teljes tömeg kétharmada jut az első tengelyre. Emiatt nagyon figyeltek arra a mérnökök, hogy elöl különösen jó legyen a tapadás, erről az újban a differenciálzár, a régiben a módosított nyomtáv gondoskodik. Az első kerekek valósággal ragadnak az aszfalthoz, a kormányzás mindkét esetben nagyon közvetlen. A 208-asban talán nem sikerült annyira izgalmasra a hangolás, mint a 205-ösben, a különkiadás cserébe gyors. Nagyon gyors.

A 185/40 R15-ös abroncsok az oroszlános felniken: kifogástalan tapadás, jó vezethetőség

A jubileumi 208 GTi-ben hamarabb lepörögnek a számok a sebességmérőről, mint hogy a motorból kifogyjon a szufla. Peugeot-mércével hihetetlenül precíz a hatfokozatú kézi váltó, ezt egyébként az RCZ R-ből vették át a mérnökök. A 208-as vitán felül a leggyorsabb kisautók közé tartozik, olyan időt tud, mint a 205-ös korszakában a Ferrari 328 GTB, ennyi mégsem elég az üdvösséghez.

A legendák soha nem térnek vissza

Kár lenne ezt túlragozni, a 205-ösben egyszerűen több a lélek, és ez minden hiányossága ellenére izgalmasabbá teszi. Az ajtók csörömpölve csukódnak, a gyűrődő félbőr üléseken a nyakmagasságban lévő fejtámlák és a napfénytető hajszálakat tépkedő kerete miatt szinte gyötrelem ülni, mégis alig várjuk, hogy elindulhassunk végre. A 205-ös sokat ígér, és sokat is ad: 295 kilóval könnyebb, 25,7 centiméterrel rövidebb és 16,7 centiméterrel keskenyebb a 208-asnál, ilyen csomagolásban pedig minden rögtön másképp fest. Az utcák hirtelen kiszélesednek, a 120 lóerő pedig igazi, hamisítatlan teljesítményérzetet ad.

Nagyobb felnik, szélesebb nyomtáv és differenciálzár gondoskodnak a megfelelő tapadásról

Az 1,9-es motor a lehető legjobb választás a 205-öshöz: üresjáratban csendesen zümmög, aztán padlógázra kiakasztja a fordulatszámmérőt, egészen 6900-ig bírja a strapát. A nyomaték helyett a teljesítményre kihegyezett szívómotor sokkal kifinomultabban reagál a turbónál, az öt fokozat minden helyzetben precízen végigkapcsolgatható. Lehet, hogy országúton csak feleakkora sebességet ér el, mint a 208-as, a tempó mégis kétszer akkorának érződik.

A 205 GTi varázsa, hogy viszonylag alacsony tempónál is nagyon gyorsnak érződik. A 208-assal nagyon gyorsan kell menni, hogy annak is érződjön

A motor, a kormányzás és a futómű mindenre magától értetődő természetességgel és olyan könnyedséggel reagál, amit semmilyen elektronika nem képes helyettesíteni. Ilyesmit csak gondos tervezéssel, kompromisszumot jelentő áldozatokkal lehet alkotni, munkaórák százain át görnyedve a tervezőasztal fölött. A 208 GTi-t becsüljük és elismerjük, mert a ma lehetséges maximális vadságot hozza, de olyan autót, mint a 205 GTi, képtelenség alkotni többé. A legendákat egyébként sem teremtik – aki méltó rá, magától azzá válik.

Kommentek

  • tcsab

    Ha a tisztelt Auto motor und sport firkászain múlt volna, akkor a 205-ből se lett volna legenda. Még volt szerencsém olvasni 205-ös korabeli összehasonlító tesztet, igaz ott dízel kisautók voltak a versenyzők. Soha, senki ki nem találná, hogy ki nyert a végén. :S
    Azon nyafogni 2015-ben pedig, hogy nincs az autókban annyi lélek, mint régen, merő ostobaság. Nem ugyanolyan elvárásoknak kell megfelelniük.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.