Ha ez a Ferrari beindul, nincs aki megállítsa

Ferrari F12 Berlinetta

Szerző: Jens Dralle levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 10.25

Nem egy LaFerrari, de álomautónak az F12 Berlinetta is bőven megteszi: klasszikus szívómotor, 741 lóerős teljesítmény, 340 km/h-s végsebesség.

Van az úgy, hogy a körülmények minden erejükkel azon vannak, hogy kiszúrjanak velünk. Mi az, ha nem piszok nagy pech, hogy végre sikerül beülni egy Ferrariba, nem is akármilyenbe, erre az országúton két kilométerenként útépítés miatti piros lámpa fogja meg sort? De az se éppen mázli, hogy amikor végre meg lehetne lódulni, egy lakóautó kerül a sor elejére, amely persze, hogy legfeljebb ötvenes tempóval bénázza át magát a hajtűkanyarokon.

1715 kg üresen a 4,62 méter hosszú és 1,94 méter széles Ferrari. Nem is olyan vészes egy 741 lóerős, 690 Nm-es nyomatékot kínáló szupersportkocsitól. A képekre kattintva galéria nyílik!

Előtte senki, mögötte egy kisebb város teljes autóflottája, de hiába a hét másik autónak is elegendő lóerő alattunk, az előzés lehetetlennek látszik. Tiszta szerencse, hogy az F12 Berlinetta meglepő módon olyan szupersportkocsi, amelyben a sofőr akkor sem érzi a sarkaiból kifordultnak a világot, ha éppen lassan kell menni. Mert ilyen a karaktere.

Klasszikus motor, letaglózó erő

A Ferrari jelenlegi legdurvább utcai sporkocsija a LaFerrari, egy igazi, aszfaltszaggató szörnyeteg, de az F12-es sem sokkal marad el tőle. Legalábbis műszakilag: V12-es szívómotor, 6,2 literes lökettérfogat, hétfokozatú duplakuplungos váltó, alumínium karosszéria – hát van, akinek nem lábad könnybe a szeme ezektől az adatoktól? De tegyük csak el azt a zsebkendőt, és induljunk végre, mert ideje végre bedurrantani azt a motort.

A duplakuplungos váltó remekül elboldogul a hatalmas erővel, de elvétve, főleg lassú gurulásnál azért érezni némi zavaró rángatást

Amikor reggel felkeltem, úgy képzeltem el ezt a pillanatot, hogy amint elfordítom a kulcsot, a dobhártyaszaggató basszusoktól elkezd potyogni a vakolat a mélygarázs plafonjáról, a két emelettel feljebbi étteremben pedig a vendégek ijedtükben elejtik a villát. Hogy valójában mi történt? Nos, nagyjából pontosan ez, de éppen az lett volna a meglepő, ha egy ilyen adottságokkal megáldott, a pornográfia határait súrólóan magamutogató csomagolásba bújtatott motor majd halk lesz. Jó, hogy nem az.

Zabál, de kit érdekel?

Mondjuk, nem is takarékos, hiába a Ferrari minden igyekezete és erőlködése, de ez szintén valami olyasmi, amit csak az adatlapon vár el bármelyik kedves vevő. Vagy ott sem. Indulás előtt nem bírom megállni, hogy üresben ne túráztassam egy kicsit a motort, a V12-es ördögien, fenyegetően és fémesen hörög. Biztos vagyok benne, hogy legkésőbb a hatodik gázfröccsnél már az is lehullott a plafonról, ami az indítás után esetleg még ott maradt, és az étteremben az utolsó nagyotthalló néni is eldobta azt a villát, de ennyit igazán megér egy ilyen kaland.

Nem elég, hogy több mint 700 lóerőt tud? Semmi gond, elég csak bámulni ezt a műalkotást

Esetlenül tapogatózva keresem a rükvercet, aztán nagy nehezen megtalálom: mint részeg velencei gondolás a hajóját, úgy süllyesztették el az aprócska gombot a középkonzolon. Miután ezen kibosszankodom magam, jön a következő feladvány, valahogy rá kéne ugyanis éreznem a szűk parkolóházban, hogy hol is van az autó eleje. A mélyre húzott orrból semmi nem látszik, de megoldom a feladatot, aztán később felfedezem, hogy direkt erre a célra elrejtettek elöl egy kamerát is. Jó ötlet, bár a kissé torz képe miatt nem jelent mindig segítséget.

Tekerem a Manettinót

A tanulóvezetősen béna parkolási szerencsétlenkedés után megkönnyebbülten pöccintem a kormány jobb oldalára szerelt kapcsolót előremenetbe, a következő pár száz kilométeren sok minden vár rám, de rükverc szerencsére már nem. A Manettinót Sport állásba fordítom, ezen kívül látok még Wet, Race, CT off és ESC off feliratokat – előre örülök mindnek. A duplakuplungos váltó remekül elboldogul a hatalmas erővel, de elvétve, főleg lassú gurulásnál azért érezni némi zavaró rángatást. Megállás után a motor automatikusan leáll, majd a fékpedál felengedése után azonnal életre kel, mint a zsákmányra leső vadállat, csodákat azonban így sem tud tenni a Ferrari a szén-dioxid-kibocsátással.

A Manettino és az ő állásai

Az F12-es az álcázás nagymestere, bárkivel elhiteti, hogy nem is az, ami. A rugózás rendkívül kényelmes, az úthibákból és csatornafedelekből szinte semmit nem érezni, olyan, mintha egy gyors GT-ben ücsörögne az ember. Egy félelmetesen gyors GT-ben. Suttyomban persze rögtön ledobja az álarcot, elég csak egy kicsit belefeledkezni a beszélgetésbe az anyósülésen ülő utassal, és hopp, mire észbe kap a sofőr, máris hetedikben van a váltó, a sebességmérő pedig több mint 250-et mutat. Hát, így megy ez az F12-essel.

Komfort? De még milyen!

Nincs nyugtalan egyenesfutás, nincsenek az utastérbe tolakodó agyzsibbasztó zajok, a vibráció szinte ismeretlen fogalom. Vannak viszont mélyen ülő, nagyon kényelmes kagylóülések, hasonlóan kellemes, kétféle módba kapcsolható lengéscsillapítók, illeve a kabinban mélyen és jellegzetes tónussal csengő motorhang, amely azért finoman emlékeztet arra, hogy mekkora erő is rejlik az autóban. Nehéz is lenne elfelejteni, hogy az 1,7 tonnás tömeg ellenére mindössze 3,2 másodperc kell az F12-esnek a százas tempó eléréséhez, további 5,9 másodperc után pedig már 200-at mutat a sebességmérő. A 340-es maximum is elég gyorsan megvan, kár, hogy normál forgalmi körülmények között álmodni sem lehet ezekről az értékekről.

Tisztára, mint a Forma-1-ben

Kár lenne azonban emiatt letargiába esni, mert száguldozás nélkül is ki lehet élvezni az F12-es teljesítményét, illetve az általa kínált összélményt. Mert amikor a hajtás, a menetstabilizáló elektronika, illetve a futómű verseny-, a váltó pedig manuális módban dolgozik, a Ferrari azért megdolgoztatja a vezetőjét. Elég csak a gázadásra gondolni, és a V12-es máris meglódul, azonnal és rettentő biztosan, az összes turbómotort porig alázva.

Ezt csak a szívómotor tudja

Vannak a modern feltöltős motorok között jók, de ilyet, mint a Ferrari, egyik sem tud. A fordulatszámmérőn eszeveszett iramban pörögnek a számok: 5000, 6000, 7000, de semmi pánik, egészen 8700-ig nincs megállás. Aztán egy kattanás, és kezdődik minden elölről, újra és újra, amíg a kormány karimájában villogó vörös LED-ek fénye bele nem ég a retinába.

Akik kedvelik a bújócskát, szeretni fogják a Ferrari kissé túlbonyolított műszerfalát is

Csak egy szívómotor képes ennyire finoman és precízen adagolni a teljesítményt, ami nemcsak a hétköznapokban, hanem a versenypályán is nagyon jól jön az ideális ív keresgélése közben. Sokat segít ebben a gondosan programozott elektronika is, ha beavatkozik, akkor biztos, hogy az adott helyzetet képtelenség gyorsabban megoldani. Kikapcsolni? Természetesen lehetséges, ilyen helyzetekben az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű gondoskodik arról, hogy a Ferrari az úton maradjon, a feladatot pedig kivételesen jól oldja meg. Az első tengelyen kikapcsolt elektronikával is alig érződik kisebbnek a tapadás, ha egyáltalán kisebb.

Mert kanyarodni jó

Legyen szinte akármekkora a tempó, az F12-es olyan könnyedén fordul el, ahogy egy jobb képességű bokszoló hajolgat el a jobb és bal horgok elől az aktuális címmeccsén. A kormányzás igényel egy kis megszokást ugyan, de ha ez megvan, első osztályú menetdinamikát produkál a Ferrari, és ehhez összkerékhajtásra vagy -kormányzásra sincs szüksége. Olyan érzés vezetni az F12-est, mintha legalább egy súlykategóriával lejjebb versenyezne, nagyon pontosan és precízen irányítható. Tud alulkormányozott lenni, ha valakinek éppen ez esik jól, egyébként tökéletesen semleges. És gyors, nagyon gyors, tulajdonképpen mindig. Amellett, hogy ekkora erővel nem könnyű elboldogulni, az autó kezelését is alaposan ki kell ismerni, mert csak a kormánykeréken tíz különböző gomb van.

Minden nagyszerűsége ellenére az F12-esben jobb, ha nem koncentrálunk túlságosan a belső tér részleteire, az összeszerelés bizonyos hiányosságai szívritmus- és vérnyomásproblémákat okozhatnak, komolyabbakat, mint egy gyök kettővel szerencsétlenkedő lakóautó a sor elején. De ennyi igazán belefér az F12 higgadt karakterébe.

Copyright- 2015  MPS

Kommentek

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezte, aki korábban egyes Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.