Ha ez a Ferrari beindul, nincs aki megállítsa

Ha ez a Ferrari beindul, nincs aki megállítsa

Ferrari F12 Berlinetta

Szerző: Jens Dralle levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 10.25

Nem egy LaFerrari, de álomautónak az F12 Berlinetta is bőven megteszi: klasszikus szívómotor, 741 lóerős teljesítmény, 340 km/h-s végsebesség.

Van az úgy, hogy a körülmények minden erejükkel azon vannak, hogy kiszúrjanak velünk. Mi az, ha nem piszok nagy pech, hogy végre sikerül beülni egy Ferrariba, nem is akármilyenbe, erre az országúton két kilométerenként útépítés miatti piros lámpa fogja meg sort? De az se éppen mázli, hogy amikor végre meg lehetne lódulni, egy lakóautó kerül a sor elejére, amely persze, hogy legfeljebb ötvenes tempóval bénázza át magát a hajtűkanyarokon.

1715 kg üresen a 4,62 méter hosszú és 1,94 méter széles Ferrari. Nem is olyan vészes egy 741 lóerős, 690 Nm-es nyomatékot kínáló szupersportkocsitól. A képekre kattintva galéria nyílik!

Előtte senki, mögötte egy kisebb város teljes autóflottája, de hiába a hét másik autónak is elegendő lóerő alattunk, az előzés lehetetlennek látszik. Tiszta szerencse, hogy az F12 Berlinetta meglepő módon olyan szupersportkocsi, amelyben a sofőr akkor sem érzi a sarkaiból kifordultnak a világot, ha éppen lassan kell menni. Mert ilyen a karaktere.

Klasszikus motor, letaglózó erő

A Ferrari jelenlegi legdurvább utcai sporkocsija a LaFerrari, egy igazi, aszfaltszaggató szörnyeteg, de az F12-es sem sokkal marad el tőle. Legalábbis műszakilag: V12-es szívómotor, 6,2 literes lökettérfogat, hétfokozatú duplakuplungos váltó, alumínium karosszéria – hát van, akinek nem lábad könnybe a szeme ezektől az adatoktól? De tegyük csak el azt a zsebkendőt, és induljunk végre, mert ideje végre bedurrantani azt a motort.

A duplakuplungos váltó remekül elboldogul a hatalmas erővel, de elvétve, főleg lassú gurulásnál azért érezni némi zavaró rángatást

Amikor reggel felkeltem, úgy képzeltem el ezt a pillanatot, hogy amint elfordítom a kulcsot, a dobhártyaszaggató basszusoktól elkezd potyogni a vakolat a mélygarázs plafonjáról, a két emelettel feljebbi étteremben pedig a vendégek ijedtükben elejtik a villát. Hogy valójában mi történt? Nos, nagyjából pontosan ez, de éppen az lett volna a meglepő, ha egy ilyen adottságokkal megáldott, a pornográfia határait súrólóan magamutogató csomagolásba bújtatott motor majd halk lesz. Jó, hogy nem az.

Zabál, de kit érdekel?

Mondjuk, nem is takarékos, hiába a Ferrari minden igyekezete és erőlködése, de ez szintén valami olyasmi, amit csak az adatlapon vár el bármelyik kedves vevő. Vagy ott sem. Indulás előtt nem bírom megállni, hogy üresben ne túráztassam egy kicsit a motort, a V12-es ördögien, fenyegetően és fémesen hörög. Biztos vagyok benne, hogy legkésőbb a hatodik gázfröccsnél már az is lehullott a plafonról, ami az indítás után esetleg még ott maradt, és az étteremben az utolsó nagyotthalló néni is eldobta azt a villát, de ennyit igazán megér egy ilyen kaland.

Nem elég, hogy több mint 700 lóerőt tud? Semmi gond, elég csak bámulni ezt a műalkotást

Esetlenül tapogatózva keresem a rükvercet, aztán nagy nehezen megtalálom: mint részeg velencei gondolás a hajóját, úgy süllyesztették el az aprócska gombot a középkonzolon. Miután ezen kibosszankodom magam, jön a következő feladvány, valahogy rá kéne ugyanis éreznem a szűk parkolóházban, hogy hol is van az autó eleje. A mélyre húzott orrból semmi nem látszik, de megoldom a feladatot, aztán később felfedezem, hogy direkt erre a célra elrejtettek elöl egy kamerát is. Jó ötlet, bár a kissé torz képe miatt nem jelent mindig segítséget.

Tekerem a Manettinót

A tanulóvezetősen béna parkolási szerencsétlenkedés után megkönnyebbülten pöccintem a kormány jobb oldalára szerelt kapcsolót előremenetbe, a következő pár száz kilométeren sok minden vár rám, de rükverc szerencsére már nem. A Manettinót Sport állásba fordítom, ezen kívül látok még Wet, Race, CT off és ESC off feliratokat – előre örülök mindnek. A duplakuplungos váltó remekül elboldogul a hatalmas erővel, de elvétve, főleg lassú gurulásnál azért érezni némi zavaró rángatást. Megállás után a motor automatikusan leáll, majd a fékpedál felengedése után azonnal életre kel, mint a zsákmányra leső vadállat, csodákat azonban így sem tud tenni a Ferrari a szén-dioxid-kibocsátással.

A Manettino és az ő állásai

Az F12-es az álcázás nagymestere, bárkivel elhiteti, hogy nem is az, ami. A rugózás rendkívül kényelmes, az úthibákból és csatornafedelekből szinte semmit nem érezni, olyan, mintha egy gyors GT-ben ücsörögne az ember. Egy félelmetesen gyors GT-ben. Suttyomban persze rögtön ledobja az álarcot, elég csak egy kicsit belefeledkezni a beszélgetésbe az anyósülésen ülő utassal, és hopp, mire észbe kap a sofőr, máris hetedikben van a váltó, a sebességmérő pedig több mint 250-et mutat. Hát, így megy ez az F12-essel.

Komfort? De még milyen!

Nincs nyugtalan egyenesfutás, nincsenek az utastérbe tolakodó agyzsibbasztó zajok, a vibráció szinte ismeretlen fogalom. Vannak viszont mélyen ülő, nagyon kényelmes kagylóülések, hasonlóan kellemes, kétféle módba kapcsolható lengéscsillapítók, illeve a kabinban mélyen és jellegzetes tónussal csengő motorhang, amely azért finoman emlékeztet arra, hogy mekkora erő is rejlik az autóban. Nehéz is lenne elfelejteni, hogy az 1,7 tonnás tömeg ellenére mindössze 3,2 másodperc kell az F12-esnek a százas tempó eléréséhez, további 5,9 másodperc után pedig már 200-at mutat a sebességmérő. A 340-es maximum is elég gyorsan megvan, kár, hogy normál forgalmi körülmények között álmodni sem lehet ezekről az értékekről.

Tisztára, mint a Forma-1-ben

Kár lenne azonban emiatt letargiába esni, mert száguldozás nélkül is ki lehet élvezni az F12-es teljesítményét, illetve az általa kínált összélményt. Mert amikor a hajtás, a menetstabilizáló elektronika, illetve a futómű verseny-, a váltó pedig manuális módban dolgozik, a Ferrari azért megdolgoztatja a vezetőjét. Elég csak a gázadásra gondolni, és a V12-es máris meglódul, azonnal és rettentő biztosan, az összes turbómotort porig alázva.

Ezt csak a szívómotor tudja

Vannak a modern feltöltős motorok között jók, de ilyet, mint a Ferrari, egyik sem tud. A fordulatszámmérőn eszeveszett iramban pörögnek a számok: 5000, 6000, 7000, de semmi pánik, egészen 8700-ig nincs megállás. Aztán egy kattanás, és kezdődik minden elölről, újra és újra, amíg a kormány karimájában villogó vörös LED-ek fénye bele nem ég a retinába.

Akik kedvelik a bújócskát, szeretni fogják a Ferrari kissé túlbonyolított műszerfalát is

Csak egy szívómotor képes ennyire finoman és precízen adagolni a teljesítményt, ami nemcsak a hétköznapokban, hanem a versenypályán is nagyon jól jön az ideális ív keresgélése közben. Sokat segít ebben a gondosan programozott elektronika is, ha beavatkozik, akkor biztos, hogy az adott helyzetet képtelenség gyorsabban megoldani. Kikapcsolni? Természetesen lehetséges, ilyen helyzetekben az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű gondoskodik arról, hogy a Ferrari az úton maradjon, a feladatot pedig kivételesen jól oldja meg. Az első tengelyen kikapcsolt elektronikával is alig érződik kisebbnek a tapadás, ha egyáltalán kisebb.

Mert kanyarodni jó

Legyen szinte akármekkora a tempó, az F12-es olyan könnyedén fordul el, ahogy egy jobb képességű bokszoló hajolgat el a jobb és bal horgok elől az aktuális címmeccsén. A kormányzás igényel egy kis megszokást ugyan, de ha ez megvan, első osztályú menetdinamikát produkál a Ferrari, és ehhez összkerékhajtásra vagy -kormányzásra sincs szüksége. Olyan érzés vezetni az F12-est, mintha legalább egy súlykategóriával lejjebb versenyezne, nagyon pontosan és precízen irányítható. Tud alulkormányozott lenni, ha valakinek éppen ez esik jól, egyébként tökéletesen semleges. És gyors, nagyon gyors, tulajdonképpen mindig. Amellett, hogy ekkora erővel nem könnyű elboldogulni, az autó kezelését is alaposan ki kell ismerni, mert csak a kormánykeréken tíz különböző gomb van.

Minden nagyszerűsége ellenére az F12-esben jobb, ha nem koncentrálunk túlságosan a belső tér részleteire, az összeszerelés bizonyos hiányosságai szívritmus- és vérnyomásproblémákat okozhatnak, komolyabbakat, mint egy gyök kettővel szerencsétlenkedő lakóautó a sor elején. De ennyi igazán belefér az F12 higgadt karakterébe.

Copyright- 2015  MPS

Kommentek

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.