Időgép Volkswagen-logóval az elején

Időgép Volkswagen-logóval az elején

Volkswagen Scirocco GTX

Szerző: Alf Cremers levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.07. 10.51

Első autó, első szerelem. A Volkswagen Scirocco időgépként repít vissza a nyolcvanas évekbe, és ki gondolná, nagyon is tud birtoklási vágyat ébreszteni.

Az évtizedekkel ezelőtt menőnek számító sportkupék egy bizonyos életkor elérése után felettébb ritkán állnak a kívánságlista élén. Az ok egyszerű: kis teljesítmény, kevés exkluzivitás, nulla presztízs. Aki a Manta B-ről, a Capri III-ról vagy a Honda CRX-ről fiatalként lemaradt, így járt, manapság már több fájdalmat, mint élményt adnak. Egy Porsche 928-as, egy BMW 635 CSi vagy egy Opel Monza 3.0 E természetesen bármikor jöhet – na de egy Volkswagen Scirocco?

A nosztalgia mindig jól esik

Esetleg a finomabb formavilágú második szériából érdemes kitúrni valamit, még úgy is, hogy kissé nőiesek a vonalai, az utólagos szpojlerszett pedig egyenesen nevetségesen fest rajta. Papírforma szerint egy ilyen autó csak annak lehet igazi álom, aki 25 évvel ezelőtt is pont ilyet vezetett, vagy egyszerűen csak nosztalgiázni akar. Mert a régi szép időkön aztán tényleg lehet odabent merengeni, ebben a csinos konzervdobozban megállt az idő.

Vonzó forma az 1-es Golf alapjain. A Scirocco II formavilága sokat változott elődjéhez képest, finomabb, játékosabb lett a dizájn

Soha nem volt kettes Sciroccóm, életem legszebbnek tartott éveit olyan hasonlóan komoly, egyszersmind ma már nagypapakorú autókkal töltöttem, mint az Audi 100, Volkswagen K 70 vagy Ford Granada. Azt hittem, immúnis vagyok egy olyan játékautóra, amely alig hosszabb négy méternél, nincs ezer kiló, és majdnem 1,8 literből hoz ki 90 lóerőt, annál is inkább, mert a másfél millió forintos ár sem felelt meg régi alapelvemnek. Sok autót szeretek venni kevés pénzért, ez meg nem igazán olyan.

Szemétbe a sok izével!

Másfél millió forintból könnyedén Jaguar Xj40-est, BMW 750i-t vagy Mercedes 280 SLC-t vehetnék, nem egy Sciroccót. A második számú alapelvem az eredetiség, amelytől szintén jó messze van az ezüst GTX. Nem eredeti felnik, rossz kormány, másik váltógomb, lecserélt rádió és annyi felesleges díszítőelem, hogy legszívesebben egyenként szedegetném le, és hajítanám ki őket a szemétbe. Hogy akkor mégis miért? Mert mindannyian voltunk fiatalok, kivéve én. Most megvan, amiről akkor lemaradtam.

Sok Sciroccón jelenik meg rozsda a csomagtérfedélen, erre érdemes odafigyelni. A kárpitok és ajtóborítások beszerzése a sok különböző variáns miatt nem könnyű

Gyorsan beszállok, szerencsére a nyílás kellemesen nagy, úgyhogy simán megy a dolog. Rögtön megcsapja az orrom a Wunderbaum illatosító jellegzetes aromája, de arra azért van erőm, hogy fintorgás közben alaposan körülnézzek. Elismerően csettintek az alapvetően sportos hangulatú utastér hibátlan állapota láttán, a műanyagborítások és a műszerfal egyaránt repedésmentes. A kockás sportüléseken kiülésnek semmi nyoma, a 146 ezer futott kilométer több mint hihetőnek tűnik. Mélyen ülök, enyhén behajlított karokkal, a fényesre polírozott fakormányról automatikusan a váltókarra csúsztatom a jobb kezem. Egész jól érzem magam.

Golf-alapokon

A Karmann-nál, Osnabrückben készült Scirocco II még az 1-es Golf alapjaira épült (a mindössze 2,4 méteres tengelytáv is árulkodik erről), odabent azonban semmi nem emlékeztet a szűkös, izgalommentes donorra. Egy fordítás a slusszkulcson, és életre kel az úgynevezett hosszú dugattyúrudas motor, amely néhány, a karburátor működését optimalizáló gázfröccs után ugyanolyan szépen jár, mint egykor a 75-ös Audi 100-asomban. Abban ugyanez a motor dolgozott, még a korai 1600-as változatban és 85 lóerővel. A Bogár bokszermotorja után a második legsikeresebb német négyhengeres röviden az EA 827 kódjelről ismert.

Vannak, akik nem veszik annyira komolyan az eredetiséget. A Raid-fakormányt és a Galaxy-váltógombot szerencsére könnyű cserélni

A konstrukciójában nincs sok hókusz-pókusz, a könnyűfém hengerfejeken kívül nem tömték tele spéci alkatrészekkel, a hődinamikai jellemzői mégis egészen kivételesek. Az Audi-konstruktőr Franz Hauk valóságos csodát ért el a hatékonyságban: a 827-es kimondottan tartós, takarékos, és még a pörgetésre is jól reagál. Egy sor motorfejlesztést alapoztak rá a Volkswagen-konszernnél, a masszív főtengely dízeleknél is bevethetőnek bizonyult, sőt EA 828-ként öthengeressé is továbbfejlesztették. Számos módosítás után a Golf II GTI 16V-ben is felbukkant a motor.

Gyakran kell váltani

A Scirocco II-ben a jellegzetes hangú négyhengeres igazi örömforrás, a 90 lóerő játszi könnyedséggel bánik el a mindössze 960 kilós tömeggel. A motorban bőven van elég tartalék ahhoz, hogy a váltót viszonylag ritkán kelljen piszkálni, de az igazán élvezetes autózáshoz nem árt gyakran váltogatni a rendelkezésre álló öt fokozat között.

EA 827-es, a megbízhatóság szobra: az Audi-tervezésű motort 12 millió autóba szerelték be

Csak pár perce vagyunk együtt, de máris úgy vezetek, mintha visszarepültem volna néhány évtizedet az időben: agresszíven, keményen, vagyis pont úgy, mint egy suhanc, aki le akarja nyűgözni a mellette ülő lányt. Szeretem kímélni a technikát, négyezres fordulatszám fölött ezért általában nem kínzom az idős autókat, de most egy újabb alapelvemmel megyek szembe. Olykor-olykor alaposan kihúzatom a motort, ötezernél váltok sebességet, de az EA 827-esnek meg sem kottyan az ilyesmi. Váltogatás közben feltűnik, hogy a kar kissé hosszú úton jár, de a vezetési élményt ez az apróság sem tudja elrontani.

Meglepően jó vezetni

A Scirocco remekül fekszik az úton, az elsőkerék-hajtás ellenére messze nem annyira alulkormányozott, mint amire számítottam. Bátran vállalhatom be az éles fordulókat is, a könnyű kezelhetőség bizonyos értelemben az ős-Minire emlékeztet. Szervorásegítés nincs, tökéletesen érzem a kapcsolatot az úttal, és nem is baj, hogy a Scirocco GTX nem akarja megkönnyíteni a dolgom. A menetkomfort így is meglepően jó, mert a futóműre ugyanaz áll, mint a motorra: egyszerű alapokból hozták ki a legjobbat, nem volt szükség bonyolultabb konstrukcióra.

Komplett fedélzeti dokumentáció minden tétellel, ennek az autónak rendes gazdája volt

A Scirocco olyan, mint egy időgép. Egyetlen vele töltött délután elég ahhoz, hogy előhozza az évtizedes emlékeket, szerencsére főleg az igazán kellemeseket. Néhány padlógázas egyenesben már azt érzem, hogy egy szeretnivaló, különleges autót vezetek, nem pedig egy lesajnált vacakot, aminek korábban gondoltam. Ha még egyszer 25 éves lehetnék, még hitelt is felvennék a GTX-re, pedig akkoriban szép summát, 26 230 márkát kértek érte. A Scirocco megvett kilóra, most már úgy tekintek rá, mint beteljesületlen fiatalkori álomra.

Mennyire megbízható?

A sok lángedzett karosszérialem, illetve a Volkswagen-konszern megbízható technikai alapjai kifejezetten hosszú életűvé teszik a Scirocco II-t. Különösen a nagyobb teljesítményű modellek igényelnek kevés szervizt és törődést.

Olajhőmérséklet-mérő, modern CD-s rádióval

A Scirocco II rozsdásodása az erre kifejezetten hajlamos elődjével ellentétben nem jellemző. A Karmann osnabrücki üzemében 1987-től gyártott modellek különösen gondos lakkozást kaptak, az autó létét veszélyeztető korrózió az autóra egyáltalán nem jellemző. A vásárlók életét a nem szakszerűen javított baleseti sérülések, illetve az eredetiség hiánya nehezíti meg. Felületi rozsdásodások az ajtóknál, kerékjárati íveknél és küszöböknél alkalmanként előfordulhatnak.

A Scirocco II háromféle motorral volt kapható. A ritka 1300-assal (EA 801) az első szériából, a nyolcféle teljesítménnyel gyártott négyhengeressel (EA 827) és a 16 szelepes DOHC motorral. Az EA 827 masszív felépítésű, hosszú élettartamú és karbantartást sem nagyon igényel a 90 ezer kilométerenként esedékes vezérműszettcserétől eltekintve. A szintén vezérműszíjas 16 szelepes motorra jellemző a hibás hengerfejtömítés.

Az alkatrész-utánpótlás alapvetően jó, a motorhoz és a karosszériához az egyes és kettes Golffal részben közös építőkészlet miatt könnyű elemeket találni

Gyenge pontok: rozsda a küszöbökön (A oszlop), az emelőpontokon, a kerékjárati íveken és csomagtérfedélen, kerepelő hidrotőkék, rugóstagok elöl, kormányhidraulika-tömítés (szervo), hajtótengelyek (zaj), továbbá a váltókar hajlamos a recsegésre és a műszerfalon is megjelenhetnek repedések.

Műszaki adatok – VW Scirocco GTX, 53B, 1988
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1781
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW/LE) 66/90 / 5200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,2
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 9,7
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4050/1625/1280
Tengelytáv (mm) 2400
ÉPÍTÉSI IDŐ, DARABSZÁM
1981-1992 291 497 példány

Kommentek

  • Karola2013

    Annak idején volt egy I-es GTI-m. 795 kg önsúly, 1600ccm, 110 LE 6300 fordulatnál, 6700 -nál pedig leszabályzott a fordulatszám-határoló.A km-óra pedig 240-et mutatott. Kevés “ellenfél” akadt az autópályákon, hébe-korba egy BMW2002 Tii, az előttem lévők többnyire elengedtek. Csodás, férfias gép volt, én meg 20+x éves! Talán ez volt az autó legnagyobb előnye.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.