Ford Escort RS Cosworth – Még ma is odaver!

Vezettük: Ford Escort RS Cosworth, 1992

Szerző: Michael Schröder levél küldés  Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.04.27. 11.00

Ne kezdj ki az éjfekete bombázóval! – üzeni sokkal drágább és modernebb autók vezetőinek az Escort RS Cosworth. Valóban nagy falat.

Összkerékhajtás, 220 lóerő és a satnyább Forma-1-es versenygépeket megszégyenítő hátsó szárny. Első ránézésre látszik az Escort RS Cosworth-kivitelén, hogy ralipályákra álmodta meg a Ford.

Jobban megy a mai Golf GTI-nél

De ezt csak azok veszik le, akik konyítanak az autókhoz, a közlekedők egy része csupán egy felcsicsázott használt autót lát benne. 1992-ben mutatta be a gyár, 1996-ban készült belőle az utolsó – egyszerűen túl régen volt, az emberek elfelejtették, mi ez, és mire képes. Könnyű prédának hiszik, de nem az. Nagyon nem. 5,9 mp a százra gyorsulás ideje, amivel egy szintén 220 lóerős új Golf GTI-re hat tizedet ver.

Összkerékhajtását, turbómotorját és futóművét a Sierra RS Cosworth adta. A padlólemezből 60 millimétert kellett kiműteni, hogy passzoljon az Escort karosszériájára

Tényleg sehol nincs ráírva, hogy ez nem háztáji tuningautó nagykerék-nagyzene-nagyhang kivitelben, ezerhármas szívómotorral. Egyre kevesebben tudják azonosítani az asztallapnyi hátsó szárnyból és a masszív sárvédő-szélesítésekből, hogy ez homologizációs modell, egy raliautója alapja, és nem pont ezzel a kocsival kell párbajozni lámpától lámpáig.

Új raliautó

1991-ben a Ford győzött a Monte Carlo-ralin, ami akkora diadal, mint megnyerni a Forma-1-ben Monacói Nagydíjat. Az elsőség feltüzelte a Ford vezetését, hogy van mit keresniük a raliban, csakhogy a versenyképes technikát a Sierra bódéja fedte. Nyolc év után annak leváltása közeledett, utóda, a Mondeo nem is vitte tovább ezt a nevet, nem volt érdemes a Sierrát futtatni a rali vébén.

Padlógázon 3500-as fordulatszámtól állandó a maximális töltőnyomás, a turbó erejétől hirtelen szűk lesz az országút

Összkerékhajtását, turbómotorját és futóművét megkapta tehát az 1990-ben bemutatott Escort. A padlólemezből 60 millimétert kellett kiműteni, hogy a karosszéria passzoljon a műszaki alapokhoz. Az Escort RS Cosworth összeszerelését a Karmann vállalta, az ő üzemükben készült többek között a BMW E24, a Cápa 6-os kupé, a Chrysler Crossfire, a Mercedes-Benz CLK, az Audi 80 és A4 Cabriolet, a VW Scirocco és a Corrado is.

Összesen 60, oldalanként 30-30 milliméteres sárvédő-szélesítésekre volt szükség, hogy a középkategóriás Sierra sportfutóműve ne lógjon ki a kompakt autó alól. A karosszéria merevségét négy hossztartó javítja. Kettő a Sierrából, kettő az Escortból.

Donor: a Sierra Cosworth

Elöl ugyanaz a kétliteres turbómotor van, amely a Sierrában 1985-től tombolt. A sportmotort a brit Cosworth fejlesztette. A northamptoni központban nem egyszerűen Garrett-turbófeltöltőt pakoltak a motorra, új fejlesztés volt a gyújtást és a befecskendezést vezérlő elektronika valamint a 16 szelepes hengerfej két felülfekvő vezérműtengellyel (DOHC).
 

7145 db készült belőle, 56 500 márkás áron. Ez 2,9 millió forintnak felelt meg, amiért ma egy belépő Swiftet vehetünk. Akkoriban két korrekt Sierrát adtak érte

204 lóerős lett a Sierra RS Cosworth, amit az Escort a nagyobb turbóval, kétfokozatú töltőlevegő-hűtéssel és elektronikus töltőnyomás-szabályozással rögtön 220-ra emelt. (A tuningolók pedig az égig). A következő feladat a futómű tökéletesítése volt, hogy az ígéretes raliautó ne essen le az útról az első murvás kanyarban.

Konkurensek: 323 GTR, Sunny GTi-R, Lancer Evo I

Ám a rali világbajnokságra csak akkor térhetett vissza az Escort, ha a szabályok értelmében elkelt az első 2500 darab a kőkemény sportmodellből. Akkoriban volt választék raliautó-alapból turbóval és összkerékhajtással, elég a Mazda 323 GTR-re, a 220 lóerős, 6,4 mps alatt százra gyorsuló Nissan Pulsar (Sunny) GTi-R-re az Audi Coupéra, az 1992-ben bemutatott Lancer Evo I-re vagy a Subaru Imprezára gondolni.

Kell az erőhöz: turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés

Végül az Escort RS-ből 7145 darab készült az osnabrücki gyárban, 56 500 márkás áron. Ez az 1992-es árfolyammal felszorozva 2,9 millió forintnak felelt meg, amiért ma egy belépő Swiftet vehetünk, nem ütőképes sportautót. Jobban megfogható az összeg, ha azt mondjuk, hogy két korrekt normál Sierrát adtak érte. 1550 márkás felárat kért a Ford a luxusváltozatért, fűthető els szélvédővel, központi zárral és elektromos ablakemelővel, ha a kényelem többet számított a súlygyarapodásnál.

Motorhibás volt

A fekete autó 1992 decemberi. Egy Heiko Müller nevű német fiatalemberé, aki 2001-ben vette, motorhibásan és elszomorító állapotú karosszériával. A Ford-szervizben dolgozó tulaj három Sierra Cosworth után ült át a kompakt ágyúgolyóba. Az utólagos 18-as felniket a gyári 16 collosokra fogja cserélni, amit elég nehéz volt felhajtania. Végül Angliában akadt hozzá egy kerékszett. Aki bármilyen Cossie-hoz keres alkatrészt, ott érdemes próbálkoznia.
 

Kell a hőháztartáshoz: kopoltyúk a motorházfedélen

Egyelőre marad az utólagos motortuning, a Mongoose nemesacél kipufogórendszer, az átírt vezérlés és a nagyobb lefújószelep, amivel 290 lóerőre nőtt a motor teljesítménye.

Erejéhez és mai szemmel is észveszejtő kanyarsebességéhez képest az Escort RS Cosworth civilizált autó, az utólagos sportfutómű ellenére sem rázza ki az utasok lelkét. Nem kell hozzá vadállat-szelídítőnek születni.

Igazi tigris

Külön öröm benne a sötétben fluoreszkáló hátlapú óracsoport, összesen hét műszerrel tarthatjuk szemmel a gép élettani folyamatait. A legérdekesebb közülük a töltőnyomásé, mert nyilván minket is az érdekel, mennyire tigris.

Az 1980-as Audi quattro óta ralit szinte csak turbómotoros autóval nyertek

Padlógázon 3500-as fordulatszámtól állandó a maximális töltőnyomás, a turbó erejétől hirtelen szűk lesz az országút. Pillanatokkal a váltások után a motor megint a leszabályozásig űzi a fordulatszámot.

Veszteségmentes a kilövés, mert a középső differenciálmű viszkokuplungja nem enged nagy fordulatszám-különbségeket a kerekek között. De az Escortban még a hátsó kerekek között is van egy viszkokuplung, amely differenciálzárként limitálja a jobb és a bal hátsó kerekek fordulatszámának eltérését.

Szárny nélkül 248 km/óra

Máris 180-on áll az óra, innen a szériaváltozat 233-ig gyorsulna. Anno a Ford azt közölte, hogy a nagy hátsó szárny nélkül 248 kilométer/óra volna a végsebesség. Gondoljunk bele, hogy 1992-ben ezzel a tempóval alig volt ellenfele az autobahn belső sávjában.

160 felett érezni a nagyobb leszorító erő hatását - mondja a jobra álló tulajdonos a nagy hátsó szárnyról

De a légterelő monstrumnak van létjogosultsága: “160 felett érezni a nagyobb leszorító erő hatását” – mondja a tulajdonos, és igaza van. Az Escort RS Cosworth-t az útra tapasztja a nagy szárny, autópályán sem kell elvenni a kanyarokban. Az Escort RS Cosworth kevés ellenfelet ismer – ne keverjük össze egy felcsicsázott használt autóval.

Műszaki adatok – Ford Escort RS Cosworth, 1992
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm) 1993
Furat x löket (mm) 90,8 X 77,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 162 (220)/6250 (tuninggal kb. 290 LE)
Max. nyomaték (Nm/ford.) 294/3500
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 5,9
Végsebesség (km/h) 233
 
Fogyasztás
Átlagfogyasztás (l/100 km) 14,1
 
Méretek, futómű
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4211/1738/1435
Kerékfelfüggesztés elöl MacPherson rugóstag csavarrugóval, kanyarstabilizátorral, gáztöltésű lengéscsillapítókkal
Kerékfelfüggesztés hátul Ferde lengőkarok csavarrugóval, keresztstabilizátorral, gáztöltésű lengéscsillapítókkal
Menetkész tömeg (kg) 1376
Keréktárcsa mérete 8Jx16
 
Ár, költségek
Alapár 56 500 márka, kb. 2,9 millió Ft 1992-es árfolyamon
Konkurensek  Alfa Romeo 155 Q4, Audi Coupé 20V Turbo, Mazda 323 GTR, Nissan Pulsar (Sunny) GTi-R, Mitsubishi Lancer Evo I, Subaru Impreza

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Egyrészt ejnye bejnye hogy egy ilyen jó kis cikket így eldugtatok :)

    Másrészt azért elég röhejes ezt a rally donor autót a GTIhez hasonlítani.

    Viszonításképpen, 10 évvel korábban a Ferrarik gyorsultak így, az ebben az időben gyártott über luxus Merci SL 280 leglomhább V6osa 10mp felett gyorsult. Egy korabeli Golf III GTI sem volt dinamikusabb (na jó akkor szép csendben betették a VR6ost is :)).

    Akkorban nagyot ugrott a technikai fejlődés, volt egy sor forradalmi autó, élen a japánokkal, Galant VR4, majd 92től a V6 turbó AWD, illetve páér évvel későbbről az Eclipse turbo AWD, aztán ott volt a toyotától a Bukólámpás, majd a kereklámpás Celica GT4, és ebből az időből a Dedra integrale és a 155 Q4, kicsit szoftibb hajtáslánccal.

    Ezek akkoriban elmebeteg dinamikával bírtak.

    Persze a fejlődés nem állt meg, viszonyításul Manapság 7 mp alá becsúsznak a polgári 325d-k…

  • a.szorenyi

    A német kollégáknak, akiktől a cikket átvettük, a GTI a viszonyítási pont, mert a legtöbb németnek ezzel van valamiféle kapcsolata-élménye a darabszámok okán. A kompakt konkurensek között a cikk végén nincs is ott, mert tényleg kisebb kaliber. A Dedra és a 155 Q4 jó ötlet, köszönjük! Örülünk, hogy tetszett, veszünk át más anyagokat is, amelyek Magyarországon sem a neten, sem nyomtatott újságban nem találhatók meg.

  • KoboldInside

    András – az alcímben szerintem Escort-ot akartál írni a Focus helyett…
    Amúgy nagyon jó kis cikk, az ember egyből kedvet kap venni egy ilyen kardfogú-tigrist! ;-)
    Még több ilyet!!! “Lécci-lécci” :)

  • a.szorenyi

    Kedves KoboldInside! Neked van igazad, ez persze hogy egy Escort Cossie. Nem is értem, de mindenesetre köszönöm, javítottam.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.