Sok Audi kevés pénzért

Sok Audi kevés pénzért

Audi 100, hirtelen felindulásból

Szerző: Alf Cremers levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.17. 09.10

Nagy, olcsó és teljesen galvanizált. 150 ezer forintért a rozsdával soha nem lesz gond, de vajon mi a helyzet a több mint 300 ezer kilométert futott négyhengeressel?

A vonóhorognak azonnal mennie kell, ez az első gondolatom. Rettenetes a hatása, tönkreteszi ezt a tökéletes műalkotást. Hiszen ez a karosszéria egy aerodinamikai mestermű, egy szobor, amely szinte ellenállás nélkül siklik a szélben, hát való az ilyesmire egy ronda, rozsdásodó fémdarab? Ugye, hogy nem.

Egy forma az örökkévalóságnak, szoborszerű műalkotás. A légellenállási együtthatója sokáig verhetetlen volt

185 ezer forintba kerül ez az Audi 100-as, amelyet éppen kíváncsian vizslatok, eleinte 300 ezerért árulták. Talán a lesajnált négyhengeres vagy a valóban csillagászati 308 ezer kilométer riasztja el a vevőket, mert egyébként mostanában szeretni szokták a régi Audikat. Csak nem a 28 éveseket.

Véletlen találkozás

A fürdőkádat, ahogy az Audi 100-ast szeretetteljesen csúfolni szokták, egy ingolstadti kereskedésben fedeztem fel, tulajdonképpen véletlenül. “Minden autót megveszünk” – harsogja egy óriási plakát a bejáratnál, de nem is lehet kérdés, hogy az utolsó sorban bukkanok az öreg 100-asra. A napsugarak táncot járnak az ezüst fényezésen, a tengerészkék kárpitozás élénken világít a zöldre színezett szélvédőkön át.

Első tulajdonostól, vezetett szervizkönyvvel, mégsem tolongtak érte a vevők. Talán mert nem különösebben egyedi, több mint egymillió darab készült belőle

Elkérem a kulcsokat, hogy közelebbről is megismerkedhessek az autóval. A kereskedés alkalmazottja természetesen csak ajánlani tudja: “első tulajdonostól, teljesen rozsdamentes, kívül és belül egyaránt megkímélt. Ennyi pénzért ajándék.” A halott akku megkerülése után spontán, de elég kelletlenül kezd dolgozni a brummogó négyhengeres, csak a szívatótól – amire egy ’86-os autóban soha nem számítottam volna – csendesedik el.

Nem egy álomautó, de tuti vétel

Amíg a hidrotőkék a bemelegedés alatt csendben dolgoznak, elhelyezkedem a nagy, malomkerékszerű kormány mögött, és hagyom, hogy az autó elvarázsoljon. A kárpitok szinte makulátlanok, a műszerfal műanyagtengerén egyetlen repedés sem látszik. Az Audi 100-as nem éppen álomautó számomra, de ez a példány ennyi pénzért bámulatosan jó vételnek tűnik.

Oké, legyen 150 ezer, de akkor a felniket is viszem a csomagtartóban!

Nem kérdés, hogy lesz üzlet, az autó végül 150 ezerért cserél gazdát, a maradék 35 ezer az új akkumulátor ára. Elégedetten hajtok ki a kereskedésből, a murva ropog a jó profilú abroncsok alatt, a csomagtartó négy eredeti alufelnit rejt.

A sok állástól az akkumulátor megdöglött, de külső áramforrásra kötve azonnal beindult a motor

A sok apró részletből lassan összeáll a kép, hogy az első tulajdonos egy pedáns egyetemista lehetett, mint később megtudom, matematika-fizika szakos. A hamutartó érintetlen, a fedélzeti dokumentáció hiánytalan, a szervizkönyv 290 ezer kilométerig folyamatosan vezetve, és még a javítási számlák nagy része is ott van a kesztyűtartóban. Megállok egy kis étteremnél, ebéd közben pedig folyamatosan az autót bámulom: arra jutok, hogy az Audi akkori főtervezője, Hartmut Warkuss által megrajzolt, összetéveszthetetlen forma a nagy túlnyúlások és a túlságosan lekerekített oldalak ellenére is tetszik. Legalábbis sokkal harmonikusabb, mint az aerodinamikában szintén erős Ford Sierra.

Semmibe nem lehet belekötni

Az új Audi 100-asom annyira egyben van, hogy szinte vágyom rá, hogy a hajnali szürkületben elinduljak Párizs vagy valami hasonlóan messzi célpont felé. A térérzet hercegi, és mivel vezetési élményből nincs sok, a legjobb hátul ücsörögni. A vezetési élmény hiánya nem a rugalmas, a mindössze 1100 kilós autót végtelen könnyedséggel mozgató motoron múlik, hanem a kormányrásegítésen: a felszabadult, mindenbe belefeledkezős autókázásba folyton belerondítanak a szögletes mozdulatok, hozzá kell szokni a nagyon nem közvetlen kormányzáshoz.

A négyhengeres tökéletesen megbízhatóan működik, de szerencse, hogy ez a 88 lóerős verzió. A motort viszonylag kis helyre préselték be

A napfénytető csak egy apró nyílás, de a semminél azért több. Összességében van színezett üveg, központi zár, ködfényszóró, sőt a kalaptartón napfényroló is. Az Audi új ára 32 380 német márka volt “gamma” rádióval együtt, amely sajnos mára egy Blaupunkt Düsseldorfnak adta át a helyét.

Vissza a nyolcvanas évekbe: műanyagtenger és keretes fejtámlák

Kihajtok a városból, elhagyatott országutakon, a lehető legszebb időben hajtok valamerre, magam sem tudom, merre. Néha mintha lenne bennem egy kis hiányérzet az ötödik henger miatt, ezért gyorsításoknál, gondolatban felidézem az öthengeresek elvarázsoló hangját. Pedig a motorra nem lehet egy rossz szavam sem: szépen, kopogásmentesen szól, soha rosszabbat. A négyhengeres 88 lóereje pont elég ahhoz, hogy a 100-as fürgén felvegye a tempót, de tény és való, valamivel rosszabb lenne a helyzet, ha a 75 lóerős alapmotor dolgozna elöl.

A tökéletes utazóautó

80 literes tankjának köszönhetően az Audi félelmetesen nagy hatótávolságot ígér, visszafogott tempóban ezer kilométer is belefér a tankolások között, vagyis Ingolstadttól könnyedén elautózhatnék akár Budapestig. Utazóautónak egyébként is remek, a rugózást nagyon eltalálták, a hátsó merev tengely ellenére is kényelmes.

Az Audi 100-as helykínálatára nem lehet panasz, első osztályú kényelem vár a hátsó üléseken

Miközben vezetek, azon gondolkozom, hogy a teljesen galvanizált karosszéria mekkora áldás. Nincsenek megrágcsált kerékjárati ívek, rohadó sárvédők vagy rétesként szétmálló emelőpontok. Beugrik a 124-es Mercim, amelynek ajtajai ugyan trezorként puffannak, és belül is igényesebben kidolgozott az Audinál, cserébe minden egyes műszaki vizsga kész rettegés vele. A 28 éves Audinak ezzel szemben csak néhány jellemző típushibája van: ilyen például, hogy a műanyag díszcsíkok hajlamosak leválni az oldalablakokról, és hogy a tetőkárpit zörögni kezd hátul.

Sokáig élni fog

Gyakran előfordul, hogy a kilométeróra számlálója egy időre beakad, vagyis a 308 ezer kilométer lehet akár 380 ezer is, de emiatt kicsit sem fáj a fejem. A technika a legjobb egészségnek örvend, a karosszéria szintén, az Audim egy igazán tartós autó, amelynek még messze nem járt le az ideje. Nagyjából ugyanolyan hatékony és környezetbarát, mint a sokat csodált A2-es, csak nem olyan vagány a megjelenése.

Nincs sok mosnivaló rajta, az egygazdás Audit odaadással és szeretettel ápolták. Éljen a romantika, induljunk neki a világnak most rögtön!

Vagy mégis? Ahogy áthajtok egy apró településen, egy fiatal nő rámmosolyog, és felemeli a hüvelykujját. Csodálkozom, és közben arra gondolok, hogy ez a kézmozdulat egy ilyen olcsó, lesajnált használt autó felé valóságos szerelmi vallomással ér fel. Ennyire időtlen lenne a majdnem három évtizedes fürdőkádforma? Úgy tűnik, igen!

Műszaki adatok – Audi 100 CS (Typ 44) 1986
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1781
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW/LE) 65/88 / 5200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,5
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 9
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4792/1814/1422
Tengelytáv (mm) 2687
ÉPÍTÉSI IDŐ, DARABSZÁM
1982-1990 1 095 208 példány

Kommentek

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.