Szuper Porsche minimáláron

Szuper Porsche minimáláron

Porsche 944

Szerző: Dirk Johae levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.09. 12.50

A saját Porsche 944-esemet pont ilyennek képzelném el: tűzpiros szín, fekete belső tér. Az ideális párosítás, nem igaz? Kár, hogy nem akarták nekem adni.

Nagyon szívesen megtartottam volna a tesztelt Porschét, de tulajdonosa nem győzött tiltakozni, amikor bedobtam az ötletet. Persze, megértem: nagyon sokáig kellett keresnie egy ilyen jó állapotú 944-est.

A kifogástalan vezetési élményhez megfelelő nagyságú helyet kínál belül a sportos karosszéria, az üvegből készült, kupolaformájú csomagtartó alatt a sportkocsis dimenziók ellenére is elfogadható méretű csomagtartó rejtőzik

Türelemre és sok-sok időre van ugyanis szükség az 1981 és 1991 között gyártott Porsche vezetési élményének kiélvezéséhez. Nagyon bele kell szeretni a 944-esbe ahhoz, hogy meglegyen a kellő kitartás egy mind technikailag, mind optikailag jó állapotban megőrzött autó utáni kutatáshoz, de erre nem szabad sajnálni az időt. A neckarsulmi Audi-gyárban épített 2+2 ülésesre is áll, mint annyi más modellre: inkább több pénzért vegyünk egy jó autót ahelyett, hogy később vagyonokat költsünk a javításokra.

Porsche négy hengerrel

Egy valóra vált álommal ér fel, amikor végre megtapogathatjuk a saját 944-esünket. A szelepfedeleken ott virít a Porsche-felirat, és ha már itt tartunk, a négyhengeres története sem semmi: úgy született, hogy a fejlesztők megfelezték a 928-as V8-asát. A 2,5 literes motorban a hengerfejek és a dugattyúk is könnyűfémből készültek, de ennél sokkal fontosabb, hogy a fejlesztés során sokat áldoztak a két kiegyenlítőtengelyre, amelyekkel a soros négyhengeres járását optimalizálták.

Két kiegyenlítőtengely gondoskodik a soros négyhengeres messze földön híres finom járásáról. Egyszerre csillapítják a motortípusra jellemző brummogó hangot, és a kellemetlen mozgásokat. A fejlesztés során sok pénzt költöttek rájuk, de a beruházás kifizetődött

A gyártási idő alatt a motor folyamatos továbbfejlesztésére is ügyeltek: 1985-ben az opciós katalizátor beépítésével 13 lóerőt nyertek a mérnökök, 1987-ben 160 lóerőre ugrott a teljesítmény, egy évre rá pedig 165 lóerőre, de akkor már 2,7 literes lökettérfogattal.

Tökéletes tömegeloszlás

Minden modell ötfokozatú kézi váltóval vagy opciós automatával készült. A közvetlenül a hátsó tengely elé épített váltóval kivételesen jó egyensúlyt sikerült elérni, a 48:52-es tömegeloszlási arány áldásos hatásait vezetés közben érezni igazán.

A gondosan ápolt és hibátlan műszaki állapot mellett fontos a jó állapotú utastér is. A belső alkatrészek kifejezetten ritkák a piacon

A kifogástalan vezetési élményhez megfelelő nagyságú helyet kínál belül a sportos karosszéria, az üvegből készült, kupolaformájú fedél alatt a sportkocsis dimenziók ellenére is elfogadható méretű csomagtartó rejtőzik. A 944-tulajdonosok nem győzik eléggé dicsérni a kupé hétköznapokban való használhatóságát, és igazuk van, tényleg nagyon sokoldalú.

Nagyon megy

Ami a lényeget illeti, a Porsche 944 álomszerűen megy. A nyolcvanas évek elején a legnagyobb szériagyártású négyhengeresnek számító motor szépen reagál a gázadásra, az optimális nyomatékleadásnak köszönhetően megingás nélkül tör előre. Álló helyzetből 7,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-s tempóra, igazi klasszikushoz illően megfutja a közel 230 km/h-s végsebességet is. Ezért már az első tesztekben is nagyon jó minősítéseket kapott az autó.

És ha mindez nem lenne elég, még az ülés és az üléspozíció is eszményi, 90 km/h-s tempónál pedig mindössze hét liter benzint fogyaszt a négyhengeres.

Mennyire megbízható?

Komoly rozsdásodás a 944-esre nem jellemző, a padlólemezt ugyanakkor nem árt alaposan átvizsgálni a hátsó felfüggesztések környékén. Egy jó tipp: a B-oszlop szellőzőjének eltávolítása után érdemes a nyílásba zseblámpával bevilágítani, és az oldalelemek rozsdásodását ellenőrizni. A legjobb korrózióvédelem sem óv azonban a balesetek utáni szakszerűtlen javításoktól. Károkat okozhatnak az átalakítások is, a sufnituning csökkenti a 944-esek értékét.

Komoly rozsdásodás a 944-esre nem jellemző, a padlólemezt ugyanakkor nem árt alaposan átvizsgálni a hátsó felfüggesztések környékén. Egy jó tipp: a B-oszlop szellőzőjének eltávolítása után érdemes a nyílásba zseblámpával bevilágítani, és az oldalelemek rozsdásodását ellenőrizni

A vezérműszíj hangjának jellemző felerősödéséig a motor magas futásteljesítmény mellett is zavaró zajoktól mentesen fut. Olajszivárgás szempontjából fontos ellenőrizni a motor látható részét, hasznos segítség lehet a szervizkönyv és a különböző számlamásolatok.

Ezekből kiderülhet, hogy a vezérműszíjat az előírt 80 ezer kilométerenként cserélték-e. Minden második vezérműszíjcserénél a vízpumpát is cserélni kellett, ezek a javítások költségesek lehetnek. Gyenge pontok: a hátsó felfüggesztések környéke, műszerborítások, a hátsó szélvédő ragasztása, olajszivárgás, vezérműszíj (ha nem tartják be a csereperiódust), kuplung (gumikorong elöregedése), gömbcsuklók elöl (alumínium), üzemanyag-vezérlés és a gumicsövek a motortérben.

Ha valaki jó Porschét akar jó áron, a márkán belül ez a legracionálisabb választás. A 944-esben egyszerűen minden megvan: a verseny-DNS, és persze a sokoldalúság, hogy mindig, mindenhova megbízhatóan elvisz.

Műszaki adatok – Porsche 944
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2479
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW/LE) 120/163 / 5800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,9
Végsebesség (km/h) 228
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 12,1
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4200/1735/1275
Tengelytáv (mm) 2400
ÉPÍTÉSI IDŐ, DARABSZÁM
1981-1991   115 925 példány

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.