Szuper Porsche minimáláron

Szuper Porsche minimáláron

Porsche 944

Szerző: Dirk Johae levél küldés  Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.09. 12.50

A saját Porsche 944-esemet pont ilyennek képzelném el: tűzpiros szín, fekete belső tér. Az ideális párosítás, nem igaz? Kár, hogy nem akarták nekem adni.

Nagyon szívesen megtartottam volna a tesztelt Porschét, de tulajdonosa nem győzött tiltakozni, amikor bedobtam az ötletet. Persze, megértem: nagyon sokáig kellett keresnie egy ilyen jó állapotú 944-est.

A kifogástalan vezetési élményhez megfelelő nagyságú helyet kínál belül a sportos karosszéria, az üvegből készült, kupolaformájú csomagtartó alatt a sportkocsis dimenziók ellenére is elfogadható méretű csomagtartó rejtőzik

Türelemre és sok-sok időre van ugyanis szükség az 1981 és 1991 között gyártott Porsche vezetési élményének kiélvezéséhez. Nagyon bele kell szeretni a 944-esbe ahhoz, hogy meglegyen a kellő kitartás egy mind technikailag, mind optikailag jó állapotban megőrzött autó utáni kutatáshoz, de erre nem szabad sajnálni az időt. A neckarsulmi Audi-gyárban épített 2+2 ülésesre is áll, mint annyi más modellre: inkább több pénzért vegyünk egy jó autót ahelyett, hogy később vagyonokat költsünk a javításokra.

Porsche négy hengerrel

Egy valóra vált álommal ér fel, amikor végre megtapogathatjuk a saját 944-esünket. A szelepfedeleken ott virít a Porsche-felirat, és ha már itt tartunk, a négyhengeres története sem semmi: úgy született, hogy a fejlesztők megfelezték a 928-as V8-asát. A 2,5 literes motorban a hengerfejek és a dugattyúk is könnyűfémből készültek, de ennél sokkal fontosabb, hogy a fejlesztés során sokat áldoztak a két kiegyenlítőtengelyre, amelyekkel a soros négyhengeres járását optimalizálták.

Két kiegyenlítőtengely gondoskodik a soros négyhengeres messze földön híres finom járásáról. Egyszerre csillapítják a motortípusra jellemző brummogó hangot, és a kellemetlen mozgásokat. A fejlesztés során sok pénzt költöttek rájuk, de a beruházás kifizetődött

A gyártási idő alatt a motor folyamatos továbbfejlesztésére is ügyeltek: 1985-ben az opciós katalizátor beépítésével 13 lóerőt nyertek a mérnökök, 1987-ben 160 lóerőre ugrott a teljesítmény, egy évre rá pedig 165 lóerőre, de akkor már 2,7 literes lökettérfogattal.

Tökéletes tömegeloszlás

Minden modell ötfokozatú kézi váltóval vagy opciós automatával készült. A közvetlenül a hátsó tengely elé épített váltóval kivételesen jó egyensúlyt sikerült elérni, a 48:52-es tömegeloszlási arány áldásos hatásait vezetés közben érezni igazán.

A gondosan ápolt és hibátlan műszaki állapot mellett fontos a jó állapotú utastér is. A belső alkatrészek kifejezetten ritkák a piacon

A kifogástalan vezetési élményhez megfelelő nagyságú helyet kínál belül a sportos karosszéria, az üvegből készült, kupolaformájú fedél alatt a sportkocsis dimenziók ellenére is elfogadható méretű csomagtartó rejtőzik. A 944-tulajdonosok nem győzik eléggé dicsérni a kupé hétköznapokban való használhatóságát, és igazuk van, tényleg nagyon sokoldalú.

Nagyon megy

Ami a lényeget illeti, a Porsche 944 álomszerűen megy. A nyolcvanas évek elején a legnagyobb szériagyártású négyhengeresnek számító motor szépen reagál a gázadásra, az optimális nyomatékleadásnak köszönhetően megingás nélkül tör előre. Álló helyzetből 7,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-s tempóra, igazi klasszikushoz illően megfutja a közel 230 km/h-s végsebességet is. Ezért már az első tesztekben is nagyon jó minősítéseket kapott az autó.

És ha mindez nem lenne elég, még az ülés és az üléspozíció is eszményi, 90 km/h-s tempónál pedig mindössze hét liter benzint fogyaszt a négyhengeres.

Mennyire megbízható?

Komoly rozsdásodás a 944-esre nem jellemző, a padlólemezt ugyanakkor nem árt alaposan átvizsgálni a hátsó felfüggesztések környékén. Egy jó tipp: a B-oszlop szellőzőjének eltávolítása után érdemes a nyílásba zseblámpával bevilágítani, és az oldalelemek rozsdásodását ellenőrizni. A legjobb korrózióvédelem sem óv azonban a balesetek utáni szakszerűtlen javításoktól. Károkat okozhatnak az átalakítások is, a sufnituning csökkenti a 944-esek értékét.

Komoly rozsdásodás a 944-esre nem jellemző, a padlólemezt ugyanakkor nem árt alaposan átvizsgálni a hátsó felfüggesztések környékén. Egy jó tipp: a B-oszlop szellőzőjének eltávolítása után érdemes a nyílásba zseblámpával bevilágítani, és az oldalelemek rozsdásodását ellenőrizni

A vezérműszíj hangjának jellemző felerősödéséig a motor magas futásteljesítmény mellett is zavaró zajoktól mentesen fut. Olajszivárgás szempontjából fontos ellenőrizni a motor látható részét, hasznos segítség lehet a szervizkönyv és a különböző számlamásolatok.

Ezekből kiderülhet, hogy a vezérműszíjat az előírt 80 ezer kilométerenként cserélték-e. Minden második vezérműszíjcserénél a vízpumpát is cserélni kellett, ezek a javítások költségesek lehetnek. Gyenge pontok: a hátsó felfüggesztések környéke, műszerborítások, a hátsó szélvédő ragasztása, olajszivárgás, vezérműszíj (ha nem tartják be a csereperiódust), kuplung (gumikorong elöregedése), gömbcsuklók elöl (alumínium), üzemanyag-vezérlés és a gumicsövek a motortérben.

Ha valaki jó Porschét akar jó áron, a márkán belül ez a legracionálisabb választás. A 944-esben egyszerűen minden megvan: a verseny-DNS, és persze a sokoldalúság, hogy mindig, mindenhova megbízhatóan elvisz.

Műszaki adatok – Porsche 944
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2479
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW/LE) 120/163 / 5800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,9
Végsebesség (km/h) 228
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 12,1
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4200/1735/1275
Tengelytáv (mm) 2400
ÉPÍTÉSI IDŐ, DARABSZÁM
1981-1991   115 925 példány

Kommentek

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.