4 hengerrel kevesebb – rosszabb így?

Vezettük: Bentley Continental GT V8

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2014.08.22. 06.00

Egy ideje V12-es mellett V8-as motorral is elérhető a Bentley Continental GT. Vajon a négy henger hiányától kevesebb a luxuskupé? Kipróbáltuk.

Gazdagok játékszere

A jómódú és kalandvágyból autóversenyző fiatal férfiakat “Bentleyfiúk”-ként emlegették a huszadik század elején. Ismertetőjelük a kifinomult stílus, a számtalan és gyakran változó hölgyismerősök, valamint a merészség volt. Annak ellenére, hogy igencsak élvezték az élet izgalmait, időnként szívesen pihentek is. Például a Train Bleu kék színű hálókocsijaiban; az említett vonat a tehetős gazdagokat utaztatta Calais-től egészen a francia Riviéráig és vissza. Woolf Barnato – gyémánt- és aranybányák örököse, Bentley-részvényes és nem mellesleg háromszoros Le Mans-győztes – egyszer csak megunta a vonatozást, és fogadott: a Riviéráról előbb ér Londonba autóval, mint ahogy a vonat elérné Calais-nál a partot.

1930. március 13-án indult egy Bentley Speed Six modellel, és másnap – sok kilométernyi hepehupás út és egy hajós csatornaátkelés után – négy perccel azelőtt, hogy a vonat befutott volna a Calais-ba, ő már egy borfotelben pihent a hosszú út után egy londoni szivarklubban.

68 lóerővel gyengébb, mint a W12-es, de az 507 lóerős V8-as így is vehemensebben gyorsít


Olaszország: egy gázfröccsnyi távolságra

2002 óta – a hagyományokat is tiszteletben tartva – a Continental GT tölti be az ideális utazóautó szerepét. 2011-ben érkezett meg az új, Volkswagen Phaetonra épülő modell, és a W12-es monstrum mellett megjelent az Audi S8-asból származó dupla turbós V8-as is. Újgazdagok helyett igényes, régebben vagyonhoz jutott férfiak játékszerének pozícionálja a gyártó a V8-as sportmodellt. A kézi munkával összerakott Bentley igazi hagyományőrző autó, amivel nem illik kérkedni.

Részünkről pedig illetlenség volna a mérést elsumákolni nem megfelelő körülmények között: Ám csúszós úton, se a menetteljesítményt, se a fékezést, se a menetdinamikai méréseket nem lehet kivitelezni. Száraz felületre van szükség, de nincs szerencsénk, hiába próbálkozunk két egymást követő napon is. Egyedül a mérlegre tudjuk ráállítani a Continentalt: az eredmény 2355 kg – ez csak 5 kilóval kevesebb, mint a 68 lóerővel erősebb W12-es súlya. Még egy speciális járművel is megpróbáljuk felszárítani a pályát, de fél óra után a sofőr csak rázza a fejét. Nem fog menni, szárazabb éghajlat kell ide. Egy gyors telefon Olaszországba a Pirellinek, és máris megvan az engedély a Milánó melletti tesztpályára – indulunk!

Bal oldalon vár a nemesfa borítású gyújtáskapcsoló. Kulcs elfordítva, egy rövidke gombnyomás – és felzúg a V8-as. A hideg sebességválasztó kart D fokozatba húzzuk, és máris robogunk Olaszország felé. Az autópályán visszaveszünk a fordulatból; alig hallani most a morajlást, talán már működik is a hengerlekapcsolás.

A nyolcnak csak a fele dolgozik, ha nem kell a teljesítmény – de ebből semmit sem veszünk észre; se hang, se jelzés, se egy aprócska rántás. A hengerlekapcsolás inkább csak gesztus a környezetvédőknek; a fogyasztást mindössze 10 százalékkal csökkenti. Kissé növeljük a tempót, 140 felett automatikusan előbújik a hátsó szárny. A váltó nyolcadik fokozatba kapcsol, a fordulat pedig épp eléri a 1700-at, ahonnan már az összes, azaz 660 newtonméternyi nyomaték rendelkezésre áll. Igazi dübörgésbe viszont csak háromezer felett kezd a V8-as, és nem is igen szusszan, amíg el nem éri a mutató a 340-ig skálázott műszer végét – ami 303 km/órát jelent a valóságban.

A Continentalban összemegy Európa, szinte csak egy gázfröccsnyire van Olaszország. Az odafelé vezető úton első megállónk a svájci határ, ahol a határőr az indulás helyszíne felől érdeklődik, majd miután nem ismert fel bennünk egyetlen énekest vagy híres focistát sem, nekünk szegezi a kérdést: kié az autó?

Fa, bőr és fém uralja az utasteret. Az elegancia néhol a kezelhetőség rovására megy


Egyenes út a sikeres élethez

Svájc amúgy sem éppen ideális helyszín egy 507 lóerős GT kipróbálására, hiszen jókora önmegtartóztatás szükséges ahhoz, hogy tiszteletben tartsuk a sebességre vonatkozó szabályokat.

Nem is emelkedik magasba egyszer sem a hátsó szárny, gyakorlatilag végig fékeznünk kell, amíg itt vagyunk. Ilyen körülmények között még inkább élvezhető a Continental, melynek utasterében a dupla üvegezésnek köszönhetően minimális a szélzaj, a remek légrugós adaptív futómű és a széles, kényelmes ülések pedig engedik kiélvezni a tökéletes kényeztetést.

Szinte tökéletes tehát az autó, bár azért találunk néhány bosszantó apróságot. A műszerfal sötétben tükröződik az első szélvédőn, a kormányról vezérelhető fedélzeti számítógép irányítása pedig kifejezetten bonyolultra sikerült. Ezen kívül a Continentalban fellelhető asszisztensek között nem leljük a kanyarfényt sem.

303 km/órás végsebességre képes a Bentley Continental GT V8

V12 helyett V8

A benzinkúton 10,6 literes fogyasztást számolunk – ami majdnem pontosan megfelel a gyári értéknek-, a később mért 13,8 pedig öt literrel kevesebb, mint amennyit a W12-es elnyel. Rossz időben folytatjuk az utat a 17 km hosszú Gotthard-alagút felé, ám előtte nem sokkal lekanyarodunk az autópályáról egy vizes mellékútra. A Bentley-nek ez sem árthat: a négykerék-hajtással tökéletes a tapadás az egyenesben, ahová a Continental GT igazából való.

Bár sportmodell, a Bentley túlságosan nagy és nehéz a gyors kanyarodáshoz, ilyenkor alulkormányzott, gázelvételre pedig enyhe terhelésváltási reakciók is fellépnek. Visszakanyarodunk az autópályára, ahol az alagút után már napsütés és egyre melegebb idő fogad minket a Milánóig vezető utolsó 150 kilométeren. Újabb teletank, a mérőműszerek a helyükre kerülnek, és kezdődik a mérés.

Egy óra múlva már tudjuk, hogy a 22 134 euróval (kb. 7 millió forint) drágább W12-est 0,4 másodperccel lehagyjuk 100-ig, 200 km/óráig pont a duplája az előny, és a szlalom is fürgébben megy valamivel a V8-assal. Nem kell azért a W12-tulajoknak sem aggódniuk: a tizenkét henger mégiscsak néggyel több a nyolcnál. Még akkor is, ha a józan paraszti ész a V8-ast ajánlja inkább megvételre…

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.