4 hengerrel kevesebb – rosszabb így?

Vezettük: Bentley Continental GT V8

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2014.08.22. 06.00

Egy ideje V12-es mellett V8-as motorral is elérhető a Bentley Continental GT. Vajon a négy henger hiányától kevesebb a luxuskupé? Kipróbáltuk.

Gazdagok játékszere

A jómódú és kalandvágyból autóversenyző fiatal férfiakat “Bentleyfiúk”-ként emlegették a huszadik század elején. Ismertetőjelük a kifinomult stílus, a számtalan és gyakran változó hölgyismerősök, valamint a merészség volt. Annak ellenére, hogy igencsak élvezték az élet izgalmait, időnként szívesen pihentek is. Például a Train Bleu kék színű hálókocsijaiban; az említett vonat a tehetős gazdagokat utaztatta Calais-től egészen a francia Riviéráig és vissza. Woolf Barnato – gyémánt- és aranybányák örököse, Bentley-részvényes és nem mellesleg háromszoros Le Mans-győztes – egyszer csak megunta a vonatozást, és fogadott: a Riviéráról előbb ér Londonba autóval, mint ahogy a vonat elérné Calais-nál a partot.

1930. március 13-án indult egy Bentley Speed Six modellel, és másnap – sok kilométernyi hepehupás út és egy hajós csatornaátkelés után – négy perccel azelőtt, hogy a vonat befutott volna a Calais-ba, ő már egy borfotelben pihent a hosszú út után egy londoni szivarklubban.

68 lóerővel gyengébb, mint a W12-es, de az 507 lóerős V8-as így is vehemensebben gyorsít


Olaszország: egy gázfröccsnyi távolságra

2002 óta – a hagyományokat is tiszteletben tartva – a Continental GT tölti be az ideális utazóautó szerepét. 2011-ben érkezett meg az új, Volkswagen Phaetonra épülő modell, és a W12-es monstrum mellett megjelent az Audi S8-asból származó dupla turbós V8-as is. Újgazdagok helyett igényes, régebben vagyonhoz jutott férfiak játékszerének pozícionálja a gyártó a V8-as sportmodellt. A kézi munkával összerakott Bentley igazi hagyományőrző autó, amivel nem illik kérkedni.

Részünkről pedig illetlenség volna a mérést elsumákolni nem megfelelő körülmények között: Ám csúszós úton, se a menetteljesítményt, se a fékezést, se a menetdinamikai méréseket nem lehet kivitelezni. Száraz felületre van szükség, de nincs szerencsénk, hiába próbálkozunk két egymást követő napon is. Egyedül a mérlegre tudjuk ráállítani a Continentalt: az eredmény 2355 kg – ez csak 5 kilóval kevesebb, mint a 68 lóerővel erősebb W12-es súlya. Még egy speciális járművel is megpróbáljuk felszárítani a pályát, de fél óra után a sofőr csak rázza a fejét. Nem fog menni, szárazabb éghajlat kell ide. Egy gyors telefon Olaszországba a Pirellinek, és máris megvan az engedély a Milánó melletti tesztpályára – indulunk!

Bal oldalon vár a nemesfa borítású gyújtáskapcsoló. Kulcs elfordítva, egy rövidke gombnyomás – és felzúg a V8-as. A hideg sebességválasztó kart D fokozatba húzzuk, és máris robogunk Olaszország felé. Az autópályán visszaveszünk a fordulatból; alig hallani most a morajlást, talán már működik is a hengerlekapcsolás.

A nyolcnak csak a fele dolgozik, ha nem kell a teljesítmény – de ebből semmit sem veszünk észre; se hang, se jelzés, se egy aprócska rántás. A hengerlekapcsolás inkább csak gesztus a környezetvédőknek; a fogyasztást mindössze 10 százalékkal csökkenti. Kissé növeljük a tempót, 140 felett automatikusan előbújik a hátsó szárny. A váltó nyolcadik fokozatba kapcsol, a fordulat pedig épp eléri a 1700-at, ahonnan már az összes, azaz 660 newtonméternyi nyomaték rendelkezésre áll. Igazi dübörgésbe viszont csak háromezer felett kezd a V8-as, és nem is igen szusszan, amíg el nem éri a mutató a 340-ig skálázott műszer végét – ami 303 km/órát jelent a valóságban.

A Continentalban összemegy Európa, szinte csak egy gázfröccsnyire van Olaszország. Az odafelé vezető úton első megállónk a svájci határ, ahol a határőr az indulás helyszíne felől érdeklődik, majd miután nem ismert fel bennünk egyetlen énekest vagy híres focistát sem, nekünk szegezi a kérdést: kié az autó?

Fa, bőr és fém uralja az utasteret. Az elegancia néhol a kezelhetőség rovására megy


Egyenes út a sikeres élethez

Svájc amúgy sem éppen ideális helyszín egy 507 lóerős GT kipróbálására, hiszen jókora önmegtartóztatás szükséges ahhoz, hogy tiszteletben tartsuk a sebességre vonatkozó szabályokat.

Nem is emelkedik magasba egyszer sem a hátsó szárny, gyakorlatilag végig fékeznünk kell, amíg itt vagyunk. Ilyen körülmények között még inkább élvezhető a Continental, melynek utasterében a dupla üvegezésnek köszönhetően minimális a szélzaj, a remek légrugós adaptív futómű és a széles, kényelmes ülések pedig engedik kiélvezni a tökéletes kényeztetést.

Szinte tökéletes tehát az autó, bár azért találunk néhány bosszantó apróságot. A műszerfal sötétben tükröződik az első szélvédőn, a kormányról vezérelhető fedélzeti számítógép irányítása pedig kifejezetten bonyolultra sikerült. Ezen kívül a Continentalban fellelhető asszisztensek között nem leljük a kanyarfényt sem.

303 km/órás végsebességre képes a Bentley Continental GT V8

V12 helyett V8

A benzinkúton 10,6 literes fogyasztást számolunk – ami majdnem pontosan megfelel a gyári értéknek-, a később mért 13,8 pedig öt literrel kevesebb, mint amennyit a W12-es elnyel. Rossz időben folytatjuk az utat a 17 km hosszú Gotthard-alagút felé, ám előtte nem sokkal lekanyarodunk az autópályáról egy vizes mellékútra. A Bentley-nek ez sem árthat: a négykerék-hajtással tökéletes a tapadás az egyenesben, ahová a Continental GT igazából való.

Bár sportmodell, a Bentley túlságosan nagy és nehéz a gyors kanyarodáshoz, ilyenkor alulkormányzott, gázelvételre pedig enyhe terhelésváltási reakciók is fellépnek. Visszakanyarodunk az autópályára, ahol az alagút után már napsütés és egyre melegebb idő fogad minket a Milánóig vezető utolsó 150 kilométeren. Újabb teletank, a mérőműszerek a helyükre kerülnek, és kezdődik a mérés.

Egy óra múlva már tudjuk, hogy a 22 134 euróval (kb. 7 millió forint) drágább W12-est 0,4 másodperccel lehagyjuk 100-ig, 200 km/óráig pont a duplája az előny, és a szlalom is fürgébben megy valamivel a V8-assal. Nem kell azért a W12-tulajoknak sem aggódniuk: a tizenkét henger mégiscsak néggyel több a nyolcnál. Még akkor is, ha a józan paraszti ész a V8-ast ajánlja inkább megvételre…

Kommentek

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Régen jobb volt a BMW?

A 02-es széria óta tekintjük a BMW-t sportos márkának. Az aktuális hármas sorozat a bizonyíték rá, hogy a bajorok azóta sem tunyultak el.

Mit tud 100 000 km után a Škoda Octavia?

Nem kíméltük a szerkesztőség tartóssági tesztjére Scout kivitelben és kétliteres dízelmotorral érkező Octaviát. A 100 000 kilométeres nyúzás végére a közkedvelt kombi hibáira is fény derült.

Mennyit javult ötven év alatt a Mercedes?

Az állólámpásnak nevezett W114-essel a Mercedes-Benz 1968-ban vetette meg a lábát a nagypolgári autók piacán. A mai napig ezt az örökséget és a csillaggal járó büszkeséget hordozza az E-osztály.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.