Páncélszekrény tűz alatt

Valiant - páncélozott Mercedes G -osztály

Szerző: René Olma levél küldés  Érdi Dániel levél küldés 
Dátum: 2014.08.15. 06.00

A páncélozássál foglalkozó Alpha Armouring kezelésbe vette a Mercedes G-osztályt, új mércét állítva a védett személygépjárművek között. Így tesztelték a Valiantot.

Mintegy utolsó figyelmeztetésként kétszer bőg fel az átható hangú sziréna: félelmetes és valóban figyelemfelhívó jelzésmód. Schrobenhausenben, a védelemtechnikai fegyverrendszereket fejlesztő társaságnál azonban ez nem ritka jelenség: itt minden napra jut robbantás és lövés. Persze azért a rutin ellenére is érezni a feszültséget a levegőben. Nemsokára eldől, hogy a Klaus M. Ackermann – az Alpha Armouring műszaki igazgatója – nem túloz-e, amikor új autójukról beszél.

A gyártó célja ugyanis a Valianttal – ami nem más, mint egy páncélozott Mercedes G-osztály – nem szerény: a már kapható utcai páncélozott személyautóknál magasabb szintű védelmet kíván biztosítani. A Valiant valójában egy megvalósíthatósági tanulmány, az általa kifejlesztett védelmi eszközöket később egy Toyota Land Cruisernél vagy a Mercedes valamelyik szabadidő-autójánál is alkalmazhatják arra, hogy a mindennapokban használható guruló erődöket építsenek. A müncheni cég 30 alkalmazottjával évi 150 autó páncélozására képes.

Általában legkevesebb 150 000 eurót (kb. 47 millió forintot) kell leszurkolniuk azoknak az ügyfeleknek, akik elvárják, hogy autójuk védelmet nyújtson egy gépkarabély (pl. Kalasnyikov AK-47) golyói ellen. A szakértők ezt B6 védelmi kategóriaként emlegetik. A szabványnak ezt a szintjét már az autógyártók is képesek teljesíteni az általuk kínált járművekkel.

Magasított tetővel és a szintén magasított tengelyekkel a magasság 2,5 méter

A Valiant ennél komolyabb ráfordítást igényel, hiszen jó egymillió euró az ára – lényegesen magasabb védelmi szintet képvisel azonban annál, ami az utcai civil gyakorlatban megszokott. Herr Ackermann meg is jegyezte:”A cél az volt, hogy a védelmi szint felülmúlja a B7-es szabványt.” A Bundeswehr Afganisztánban járőrözésre induló katonái mellett bizonyára a mieink is boldogan ülnének be a Valiantba.

Biztonságosabb, mint a katonai járművek

Azonban még a szakemberek számára is kihívást jelent elérni egy ilyen magas védelmi kategóriát. Különösen, ha a védett személyek biztonságát viszonylag feltűnésmentesen kell megvalósítani, azaz nem ríhat le az autóról, hogy mire szolgál. Így a külső páncélzat alkalmazását, mint lehetőséget, eleve kizárták.

Az alapul választott típus a G 300 CDI Professional. Ennek nem csak az az előnye, hogy terepjáró, de emellett az Alpha Armouring “régi ismerőse” is: több változata szerepel a cég páncélozottautó-kínálatában. A kocsi szögletes formája könnyíti a páncélozási munkát. Az üvegfelületek is síkokból állnak; ez szintén előny, egy hajlított páncélüveg-felület ellenálló képessége jóval alacsonyabb a síküvegénél. Előnyös a nagy hasmagasság, amivel jobb védelem érhető el az aknarobbanásokkal szemben.

A dízelmotor is szerencsés. Nemcsak azért, mert kevesebbet fogyaszt, hanem mert az üzemanyag is kevésbé robbanékony, mint a benzin, és nehezebben lobban be. De ennek ellenére nem zárkóznak el a benzines modellektől sem, bármely motorral kérhető az autó, még az AMG kivitellel is.

Átalakult az utastér, új ülések, új műszerfal és a védelmet segítő eszközök

Körülbelül öt tonnát nyom a mérlegen a különlegesen védett autó ? ebből csak a négy ajtó összesen egy tonnát. Mindebből kívülről kevés látszik, a karosszéria lemezei megegyeznek a szériaváltozatokéval, a páncélzatot a kocsi a kabátja alatt viseli. Azért, hogy kívül minél kevesebb árulkodó lyuk vagy jel legyen, belül egy segédkeretre erősítették a páncélzatot. Különösebben nem kommentálták a fémpáncélzat vagy az üveg jellemzőit. Csak egy adatot osztottak meg velünk: az üveg vastagsága 21 és 69 milliméter között változik. Így a képességekről csak a gyakorlati, éles lőszerrel végzett teszt során szerezhetünk képet.

Vigyázz, kész, tűz

A lőtesztre szakértők érkeztek Ulmból, egy lőtechnikai intézetből. A csomagjukban egy 7,62 kaliberű puska (kar.98.k modell, a második világháborúban a német hadsereg rendszeresített lövészfegyvere – a ford.) és egy kísérleti tábori ágyú (a nyilvánosságra hozott felvételek alapján valószínűleg a Bundeswehrben rendszeresített FK20 típusú, 20 mm-es gépágyú vagy annak a származéka – a ford.).

A fegyvertípusok mellett az is döntő, hogy milyen lőszert használnak. A puskához ezúttal páncéltörő (nehézfém- vagy acélmagvas) lövedéket választottak, amelynek átütőképessége messze meghaladja az adott kaliberű szabványos NATO-lőszerét  ami etalonként a B6 szabványú páncélozások vizsgálatához használatos. A páncéltörő lövedéknél igen nagy a lövedék mozgási energiája, mert a belső mag a becsapódás pillanatában rendkívül kis felületet terhel. Ezzel ellentétben az ágyú lövedéke nagyobb felületen csapódik be, viszont a lövedék tömege jelentősen nagyobb.

A két fegyver és lőszer hatása közti különbség érzékeltetésére először egy bemutató következett. A rögtönzött célokat húsz egymás mögé állított közönséges autóajtó, illetve egy három centiméter vastag acéllemez képezte. A puska páncéltörő lövedéke a húsz ajtóból csak a tizennegyedikig jutott el, míg a nagyobb tömegű ágyúlövedék mind a huszat átütötte.

Állj! A vastag páncélüveg dacol a páncéltörő lőszerrel

Az acéllemeznél fordult a kocka: a nagyobb lövedék 2 cm széles krátert képezve megakadt a lemezben. Ezzel szemben a puska páncéltörő lőszerének a palástja gumiszerűen szétkenődött a lemezen, fémmagja azonban kis lyukat hátrahagyva áthatolt rajta.
Ezek után állt a lővonalra a Valiant. A cél az üveg, hiszen általában a terroristák is ezt próbálják átlőni. Minden üveg golyóálló: különösen súlyos, vastag, és egyik sem nyitható. Amikor a Valiant beáll a helyére, a stressz-szintet Herr Ackermann tovább fokozza kijelentésével: ha a teszt nem sikerül, akkor összesen 23 000 órányi fejlesztőmunka vész kárba.

A fegyverek célra tartanak, a lövész kivételével mindenkinek vissza kell vonulnia a bunkerbe. Szabadon túl nagy lenne a kockázata, hogy a lepattanó lövedék vagy a szétszóródó törmelék megsebez valakit. A lövészek is fedezékből teszik a dolgukat, ami úgy néz ki, mint egy acéllemezekből készült mobilvécé. Azért a bunkerből is van lehetőség az események nyomon követésére – erre egy monitor szolgál. Kétszer felbőg a sziréna, kezdődik a parti.

Amikor a lövedék eléri az üveget, por és üvegszilánkok permeteznek szerteszét. Az eredmény döbbenetes. A lövedék krátert vágott az üvegbe, ahonnan körkörös repedések futnak szét. Ackermann óvatosan nyitja ki az ajtót. A vastag üveg begörbült, de a lövedék nem törte át, és egyben maradt.

Szélsőséges esetben a Valiant maga képes biztosítani a belső levegőellátást


Saját levegő-ellátás

A fejlesztőmérnök megkönnyebbülten felsóhajt. De következik az újabb próba: most az első ablakokra lőnek olyan magvas lőszerrel, amely korábban átütötte a háromcentis acéllemezt. A Valiant azonban állja a támadást. Csak a kilátást rontotta el a lövedék, be nem hatolt az utastérbe. A terroristák az összes ablakot vakfehérre lőhetik, az utasok és a vezető akkor is kilátnak az éjjellátásra is alkalmassá tett kamera és monitorrendszer segítségével.

És ezen kívül még egy sor más biztonsági eszköz is szolgálja őket: saját levegőt szívhatnak, hatalmas zárak akadályozzák meg az ajtók nyitását, és a robbantások ellen is védett a jármű. Nem elhanyagolható a jármű terepjáró-képessége sem: ebben már amúgy is bizonyított a G-osztály, de a különleges, magasított merev tengelyek még inkább alkalmassá teszik akadályok leküzdésére. Extrém helyzetekben pedig ötpontos övek tartják a karbonvázas ülésekben az utasokat.

A Valiant célcsoportjáról, ha mást nem is, egyet biztosan tudhatunk: extrém módon igénylik a passzív biztonságot.

Hasonlóan izgalmas anyagokat olvashattok az Autó Magazin szeptemberi számban is. Keressétek az újságárusoknál!
Páncélszekrény tűz alatt 1
Copyright – 2014 MPS

Kommentek

  • v_Petya25

    Nyilván nem akartak csontra lenullázni egy több 10milliós autót, de ez rendes tesztnek elég sovány. A mai terroristák ritkán szoktak egy lövést leadni 2. világháborús fegyverekkel, ez egy vicc.
    Egy mai kifejezetten páncéltörő mesterlövés puskával és sorozatlövő gépkarabéllyal lett volna rendes teszt. Az ablak közepét célozni a legnagyobb öngól, ott áll legjobban ellen/nyeli el az energiát a legjobban, a keret környékén és az illesztéseknél sokkal sérülékenyebb, azt kellett volna sorozni. Ja és a 23e munkaórát jól kipróbálták két lövéssel az ablakra…

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.