Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Kutya az autóban

Hogyan szállítsunk ebet biztonságosan?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.09.18. 15:00
Kezdjük a kutyaszállítás témájának hivatalos részével: mit mond erről a KRESZ? Nos, közvetlenül semmit, viszont mégsem volt teljesen jogtalan annak a rendőrnek az eljárása, aki megbüntette ismerősünket egy, a hátsó ülésen szabadon üldögélő nagytestű kutya miatt. Van ugyanis a KRESZ-ben egy rész a rakományrögzítés szabályairól, és bármilyen jó fej is a kutyánk, a kocsiban ő bizony nem utas, hanem rakomány:

Kutya az autóban
Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja

A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány:

a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
d) úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
f) magassága - a jármű magasságával együtt - a négy métert ne haladja meg;
g)289 a járművön - a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.

A fentieknek való megfelelésre kutyaiskolás tanító bácsink minimál-megoldásként egy pofonegyszerű trükköt javasolt kombi, öt- vagy háromajtós, netán egyterű autókhoz. Ha a kutya pórázát a csomagtérajtóval alá csukjuk bezáráskor, a kutya máris rögzítve van, nem zavarja a vezetőt, nem csúszkál (nagyon), és ha szerencsénk van, ki se ömlik.

Kutya az autóban
Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska

Ennél is fontosabb, hogy esetleges ütközésnél nem csapódik elszabadult hajóágyúként ide-oda, és nem törögeti el a gazdik nyakcsigolyáját. Mert hát, tetszik, nem tetszik, a kutya rögzítésének fő célja nem a jószág, hanem az emberek épségének védelme, a törvényalkotó szerint.

Ha viszont nekünk a kutya élete is számít, és el tudjuk képzelni, hogy nem csak másokkal történhet baleset, a póráz "odacsukásánál" vagy csomagrögzítő kampóhoz karabínerezésénél bonyolultabb, drágább megoldást kell keresnünk.

Kistestű kutyák esetében a legcélszerűbb egy hordtáska vagy műanyag kisállat-szállító doboz használata, a becsomagolt kutyát tehetjük a padlóra, vagy rögzíthetjük az övvel valamelyik ülésben.
Nagyobb kutya esetében, ha szedánunk van, vagy tele a csomagtartó, a biztonsági öv-csattal ellátott hámban már meglehetős biztonságban tudhatjuk, meg magunkat is. Az esetleges ütközéskor a hám nem töri el azonnal a kutya nyakát, mint a nyakörv tenné.

Kutya az autóban
Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni

Ha nem csak biztonsági, de higiéniai szempontok is felmerülnek, célszerű a kutya alá a hátsó és az első fejtámlákhoz is rögzített pokrócot tenni. Ebben a függőágy-szerű fészekben felfogható a nyál és a szőr legnagyobb része.

Ha van hely a kutyának a csomagtartóban is, célszerű legalább egy ráccsal elválasztani a kutyát a kabintól. (A Volvo kombikban évtizedek óta rendelhető gyári kiegészítő a tető alól lehajtható kutyarács.) Ilyenkor egy balesetben a kutya biztos nem csapódik az emberek közé.

A majdnem-tuti persze a csomagtartóban, különösen egy tágas kombi vagy egyterű csomagterében rögzített ketrec vagy utazóláda.

Ez készülhet akár OSB-lapból, házilag összeütve (természetesen a megfelelő szellőzésről gondoskodva), akár horganyzott vasrudakból az örökkévalóságnak hegesztve, akár a legdrágább kisállat-boltban méregdrágán megvásárolva, kinek-kinek tehetsége szerint.

Valószínűleg minden gazdi számára természetes, de azért nem lehet nem ideírni: hosszabb útra mindig vigyünk vizet a kutyának is, legalább kétóránként járassuk meg egy kicsit szegényt, és soha ne hagyjuk a tűző napon a zárt kocsiban az állatot, pár percre sem. Jó utat minden két- és négylábú autósnak!

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Verstappent nem a rekordok pörgetik

Max Verstappen a Japán Nagydíj első szabadedzésén csak a tapasztalatszerzésre koncentrál majd, a kedden 17 éves hollandot nem ...

Dunába süllyedt egy BMW X5-ös

Elsodort egy BMW X5-öst a Mosoni-Duna, a szerencsétlenül járt autót búvárok emelték ki a vízből.

A Honda legmenőbb autói

2015-ben érkezik az új Civic Type R, amivel ismét megrengetheti a japán gyártó az autóipart. De van olyan szép, mint az eddigi ...

F1: Vettel nem orrol Ricciardóra

Daniel Ricciardo azt mondja, az idei fölénye ellenére Sebastian Vettel egyáltalán nem neheztel rá, ragyogó a kapcsolatuk.

Ajtó nélküli autóval kapcsolták le a rendőrök

Alaposan lecsupaszított autóval közlekedett egy autós Győrben. A rendőrök feljelentették.


Babaarcú démon

Tíz százalékkal megnövelt teljesítmény, feljavított futómű, mechanikus sperrdifi - a Juke Nismo RS igazi utcai versenysportautó, ...


F1: Veszélyben a Japán Nagydíj?

Az Ontake vulkán aktivitása akár a hétvégi Japán Nagydíj megtartását is veszélybe sodorhatja.


Hibridekre fejlesztett abroncsot a Continental

Új abroncsokat kínál a Continental a hibrid üzemű teherautókhoz. A gyártó már megkezdte a modellek értékesítését.


1
Ne szórakozz a Lambo-tulajjal, mert jön a sokkoló

Ne szórakozz a Lambo-tulajjal, mert jön a sokkoló

Nem éppen az átverés mesterei a srácok, olcsó trükkel akarták bosszantani a Lamborghini tulaját, aki ezt nagyon nem díjazta.


F1: Vettelék megőrülnek az első szakaszért

A Red Bull pilótái alig várják a hétvégi Japán Nagydíjat - a szuzukai pálya egy valóra vált álom számukra.


Versenyprogram a luxusautóhoz

Szénszálas panelek, mart alumínium elemek, hatalmas kerekek. A tuningolt óriás nemcsak dögösebb, erősebb is lett, nem is kevéssel. ...


F1: Kegyelemdöfés a McLarennek

A Force India 2014-ben az utolsó pillanatig küzdeni fog, meg akarják verni az élcsapat McLarent, kerül, amibe kerül.


Kék offenzívát indít a Volkswagen

Három új elektromos hajtású modell forgalmazását kezdi meg idehaza a Volkswagen. Két villanyautó és egy hibrid szerepel a programban. ...


F1: Alonsót elijeszti a Honda?

Míg egyesek szerint Fernando Alonso már le is szerződött a McLarennel, mások úgy tudják, hogy a Honda-motor gyengesége miatt ...


Rövid útra minek bekötni a gyereket? Ezért...

A sors a legváratlanabb helyekről képes lesújtani. Ne adjunk neki esélyt: mindig kösd be a lurkót!


Még egy napig lehet kérni állami pénzt autóvásárláshoz

Egy napjuk maradt a fogyatékkal élőknek arra, hogy még az idén állami támogatást igényeljenek autóvásárláshoz.